شکلات تلخ

تاثیرات جالب شکلات تلخ در کاهش اشتها و لاغری

اگر سعی در کاهش وزن دارید، بدون شک به شما گفته شده است که از شکلات دوری کنید. خوب، زمان آن رسیده است که این تابو را بشکنیم و به شما بگوییم: شکلات تلخ دارای مزایایی مانند کمک به کاهش وزن، تثبیت قند خون، کنترل اشتها و کاهش هوس ها است. همچنین منجر به بهبود روحیه شما می شود و تمایل شما برای مصرف فست فود را کاهش می دهد. پس در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم تاثیر شکلات تلخ در لاغری چیست؟

 

تاثیرات کلی شکلات تلخ در سلامتی

به گفته محققان، شکلات تلخ با کیفیت خوب بخشی از همان مزایای سلامتی سبزیجات با برگ سبز را فراهم می کند. شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون شما، افزایش گردش خون و جلوگیری از تصلب شرایین، و از همه مهمتر درمان چاقی کمک کند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تیره به کاهش مقاومت به انسولین کمک می کنند و از بروز  قند خون جلوگیری می کنند و مانع پرخوری می گردند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ

متابولیسم را افزایش می دهد

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کوئین مارگارت نتایج امیدوارکننده در مورد چگونگی تأثیر شکلات تلخ بر سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات را نشان داد. شکلات تلخ تأثیر چشمگیری در نحوه سنتز بدن اسیدهای چرب دارد ، بنابراین هضم و جذب چربی ها و کربوهیدرات ها را کاهش می دهد. در نتیجه، فردی که شکلات تلخ می خورد، احساس سیری را تجربه می کند. البته ترفند اصلی انتخاب نوع مناسب شکلات است. شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد یا در واقع شکلات تلخ ۷۰ درصد به بالا باشد.

 

اشتها را کنترل می کند

سه هورمون انسولین، گرلین و لپتین در افزایش یا کاهش اشتها تاثیر دارند. انسولین انتقال قند از جریان خون به سلولهای بدن شما را کنترل می کند. گرلین برای افزایش اشتهای شما تولید می شود. در حالی که لپتین اثر متضاد دارد و اشتها را کم میکند. یک مطالعه انجام شده در هلند نشان داد که شکلات تلخ باعث کاهش مقاومت به انسولین و کاهش سطح گرلین می شود.

دوازده زن در دو مطالعه ۶۰ دقیقه ای شرکت کردند. طی اولین مطالعه ۶۰ دقیقه ای، هر ۱۲ زن یک ترکیب ۱۰۰ گرم شکلات را خوردند که شامل ۸۵ درصد کاکائو و ۱۲٫۵ گرم شکر بود. در طول ۶۰ دقیقه مطالعه بعدی، شش نفر از خانمها فقط شکلات را بو کردند، در حالی که شش نفر دیگر اینکار را انجام ندادند. زنانی که شکلات را خوردند یا بو کردند کاهش چشمگیر گرلین و اشتها را نشان می دادند. اما در گروه دیگر هیچ کاهشی در اشتها یا گرلین مشاهده نشد.

 

حس خوب و روحیه را در شما تقویت می کند

پلی فنول های موجود در شکلات تلخ، تأثیر عمیقی بر احساس حس خوب در فرد دارند. هنگامی که احساس خوبی دارید، تمایل دارید کمتر به دنبال خوردن بروید. یک مطالعه بالینی توسط دانشگاه Swinburne استرالیا، نشان داد که چگونه پلی فنول های موجود در شکلات تلخ باعث افزایش آرامش و احساس رضایت در کسانی می شوند که به مدت ۳۰ روز از شکلات تلخ استفاده کرده بودند. شکلات تلخ حاوی آناندامید است. نوعی لیپید معروف که با عملکرد خاص خود به شما آرامش و سلامتی پایدار می بخشد.

 

میزان کالری شکلات تلخ

این خوشمزه ی تلخ کالری کمی ندارد! یک اونس شکلات تلخ حاوی ۶۰ درصد یا بیشتر کاکائو برابر با ۱۷۰ کالری است. بنابراین برای به دست آوردن بیشترین فواید شکلات تلخ، آن را با اعتدال بخورید( دو تا سه بار در هفته کافی است). یک گزینه سالم دیگر هم وجود دارد. سعی کنید ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائوی خام را به ماست و جو دوسر اضافه کنید. این ترکیب فقط ۷۰ کالری دارد.

 

مقوی برای گوارش

مطالعات انجام شده در مقاله ای که در مجله Frontiers in Pharmaology منتشر شده است، خاطرنشان کردند: در هنگام هضم، شکلات مانند یک پره بیوتیک رفتار می کند (نباید با پروبیوتیک اشتباه گرفته شود). نوعی فیبر که باعث تقویت رشد باکتری های مفید در روده می شود. هرچه میکروب های “خوب” در سیستم گوارش شما بیشتر باشد، بدن شما قادر به جذب مواد مغذی و همچنین متابولیسم سالمتری خواهد بود.

 

میزان چربی

شکلات تلخ حاوی چربی اشباع است. همه چربی های اشباع برای شما بد نیست و چربی های خوب هنگام تلاش برای کاهش وزن ضروری هستند. شکلات تلخ حاوی سه نوع چربی است: اولئیک اسید، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک. اسید اولئیک یک چربی غیر اشباع است که کلسترول شما را کاهش می دهد. اسید استئاریک، هنگامی که متابولیزه می شود، به اسید اولئیک تبدیل می شود. تحقیقات نشان داده اند که اسید پالمیتیک باعث افزایش کلسترول خون می شود. با این حال، هنگامی که با اسید اولئیک و استئاریک ترکیب می شود، اثر آن تقریبا خنثی می شود.

 

ترغیب به ورزش

ترکیبات ضد التهابی موجود در شکلات، همراه با تأثیر منیزیم فراوان، ممکن است باعث شود احساس درد کمتری در بدن شما ایجاد شود. وقتی بدن شما احساس خوبی داشته باشد، ورزش کردن بسیار جذاب تر است. اثر تحریک کننده شکلات تلخ باعث می شود یک مسیر طولانی مانند یک راهپیمایی کوتاه به نظر برسد. در صورتیکه جای نگرانی نیست: هر اونس شکلات تلخ فقط حاوی ۲۳ میلی گرم کافئین است.

 

منابع:

https://livehealthy.chron.com

https://www.everydayhealth.com

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: زیباتن
  • بازديد: 1,146
  • نظرات: 0