خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی

خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی

خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی چیست؟

دانه‌ چیا در دسته سالم‌ ترین مواد خوراکی قرار دارد. دانه چیا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد و از دانه‌های آن تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن بدست می آید. دانه چیا حاوی مواد مغذی،فیبر و آنتی اکسیدان می باشد و برای اشخاصی که برنامه غذایی ویژه،جهت لاغر شدن استفاده می‌کنند، بسیار کمک کننده است. ما در زیباتن در این مقاله خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی را برای شما شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

-حاوی مواد مغذی با کالری اندک

گیاه چیا ، گیاهی است که در گروه و دسته نعناع قرار دارد . این گیاه بومی آمریکای جنوبی است که دانه‌هایی ریز و سیاه دارد.با اینکه این گیاه بسیار ریز و کوچک است ، اما حاوی مواد مغذی و سرشار از انرژی است.
۲۸ گرم دانه چیا در بردارنده ۱۱ گرم فیبر، ۴ گرم پروتئین،۹ گرم چربی که ۵ گرم آن امگا۳ است، ۱۸ درصد کلسیم، ۳۰ درصد منگنز،۳۰ درصد منیزیوم، ۲۷ درصد فسفر می باشد.
همین طور این دانه‌ در بردارنده زینک، ویتامین B3 ، پتاسیم، ویتامینB1 و ویتامین B2 است.۲۸ گرم دانه چیا تنها حاوی ۱۳۷ کالری انرژی و یک گرم کربوهیدرات است. ۲۸ گرم دانه چیا تقریبا دو قاشق غذاخوری است.
در صورتی که فیبر را نادیده بگیرید ، در هر ۲۸ گرم آن ، تنها ۱۰۱ کالری موجود است؛ به این خاطر دانه‌های چیا منبع غذایی نافع، مغذی و کم‌کالری می باشند. نکته‌ی با اهمیت دیگر در خصوص دانه‌های چیا این است که این دانه‌ها حاوی سبوس‌، کاملا طبیعی، ارگانیک هستند و گلوتن نیز در آن ها موجود نیست.

خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی

خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی

-حاوی آنتی‌اکسیدان

از دیگر خصوصیات خاص این گیاه آنتی‌اکسیدان موجود در این دانه‌های کوچک سیاه است. آنتی‌اکسیدانی که در این دانه موجود است از فاسد شدن آن پیشگیری می‌کند.
آنتی‌اکسیدان از ساخت رادیکال های آزاد که سبب صدمات مولکولی می‌شود و یکی از عوامل اصلی پیدایش سرطان با بالا رفتن سن هستند، پیشگیری می‌کند.

-سرشار از فیبر

دانه‌های چیا به خاطر فیبر موجود در آن ، بالا تر از ۱۰ الی ۱۲ برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و در معده شکل ژله‌ای می شوند. این شکل سبب می‌شود فرد حس سیری داشته باشد و در نتیجه، کالری کمتری هم جذب کند.همین طور باکتری‌های مفید دستگاه‌گوارش از فیبری که در این دانه موجود است تغذیه می‌کنند؛ باکتری‌هایی که اثر شگرفی بر سلامت دستگاه گوارش دارند.دانه‌های چیا تقریبا حاوی۴۰ درصد فیبر هستند.

-حاوی پروتئین

دانه چیا حاوی پروتئین است. هر دانه چیا تقریبا ۱۴ درصد وزن خود را پروتئین دارد که در قیاس با بقیه گیاهان میزان زیادی است. دانه‌های چیا با وجود مقداری آمینواسید مهم برای بدن بسیار نافع است.
استفاده این دانه‌ برای لاغری هم اثر گذار است. پروتئین زیاد موجود در دانه‌های چیا سبب کاهش اشتها می‌شود. بررسی ها مشخص کرده است اشخاصی که دانه‌های چیا را در برنامه غذایی خود قرار داده اند ، ۶۰ درصد کمتر گرسنگی کاذب را تجربه می کنند.دانه چیا حاوی پروتئین زیادی است و برای گیاه‌خواران بسیار مفید است.پاسخ این پرسش که آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟ در اینجا مشخص می شود.

– اثر دانه‌های چیا بر لاغری

خیلی از محققان اعتقاد دارند که دانه‌های چیا برای لاغری اثر گذار است. فیبری که در دانه‌های چیا موجود است درون معده میزان زیادی آب جذب می‌کند و سبب ایجاد حس سیری در شخص می شود و میل کمتری به استفاده غذا ایجاد می کند.بررسی های بسیاری بر گلوکومن که در دانه چیا وجود دارد صورت گرفته است. مزایای گلوکومن شبیه فیبر است و به این خاطر قادر است بر کاهش وزن اثر گذار باشد.
همان گونه که قبلا ذکر کردیم پروتئینی که در دانه‌های چیا موجود است هم سبب کاهش اشتها می‌شود.
با اینکه بعضی از تحقیقات مشخص کرده است که استفاده دانه چیا سبب کاهش اشتها می‌شود، اما هیچ علت روشن و استواری در این حیطه موجود نیست.بررسی های صورت گرفته بر روی ۹۰ نفر از اشخاص مبتلا به چاقی مشخص کرد که استفاده ۵۰ گرم دانه چیا در روز و برای ۱۲ هفته هیچ‌ اثری بر لاغری و نشانه های سلامتی نداشته است.در صورتی که می خواهید کاهش وزن داشته باشید، دقت به این نکته الزامی است که اضافه و یا کنار گذاشتن فقط یک ماده‌ی خوراکی امکان ندارد سبب کاهش وزن شود. در اصل رفتار تغذیه‌ای درست و تحول در شیوه زندگی مثل تنظیم ساعت خواب و ورزش کردن بر لاغری بسیار اثر گذار است.
در صورتی که شیوه زندگی خود را تصحیح و یک برنامه غذایی درست هم داشته باشید، این امکان وجود دارد که اثر استفاده دانه چیا بر لاغری را هم حس کنید.

– سرشار از اسیدهای چرب امگا۳

دانه‌ها‌ی چیا دقیقا مثل دانه‌های کتان سرشار از مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا۳ هستند. در اصل، مقدار اسیدهای چرب امگا۳ دانه‌های چیا بسیار زیاد تر از ماهی سالمون است. دقت داشته باشید که امگا۳ ای که در دانه‌های چیا موجود است حاوی میزان زیادی آلفالینولنیک اسید می باشد که عکس تفکر ما مفید نیست.
بدن انسان نمی تواند آلفالینولنیک اسید را به عناصر قابل ‌جذب برای بدن تجزیه کند. پس، امگا۳ گیاهی در قیاس با گونه حیوانی آن که در ماهی وجود دارد ، مزیت های کمتری دارد.توصیه ما این است که برای برآورده کردن DHA مورد احتیاج بدن خود ، مرتب ماهی استفاده کنید و در صورتی که گیاه‌خوار هستید، دانه‌ چیا را برای برآورده کردن نیاز خود به اسیدهای چرب امگا۳ مصرف کنید.

– کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی

از مزیت های دانه چیا کم شدن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. همان گونه که قبل از این هم ذکر کردیم ، دانه چیا سرشار از فیبر،‌ پروتئین و امگا۳ است، که قادر است اثر بسزایی بر متابولیسم بدن داشته باشد.
برآیند دو بررسی صورت گرفته مشخص کرده است که استفاده دانه‌ چیا و پروتئین سویا سبب کم شدن سطح کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید خون و همین طور کم شدن التهاب می‌شود.با اینکه در این بررسی ها ، دانه چیا به‌تنهایی مورد مطالعه قرار نگرفته است، نمی شود نتایج بدست آمده را به دانه چیا اختصاص داد.
به این معنی که، امکان دارد استفاده دانه چیا سبب کم شدن ریسک ابتلا به بعضی از بیماری‌ها شود، اما باید دقت داشت، اگر که استفاده آن بتواند اثر مثبتی بر سلامتی داشته باشد در صورتی است که شخص به غیر از استفاده دانه چیا تحولات مثبتی هم در رژیم غذایی ایجاد کند.

– سلامت استخوان

دانه چیا حاوی مواد مغذی برای سلامت و رشد استخوان است. دانه چیا سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین می باشد. مقدار کلسیم موجود در دانه چیا تقریبا ۱۸ درصد در هر ۲۸ گرم است که این مقدار بسیار زیاد تر از کلسیم موجود در لبنیات می باشد.در اصل دانه چیا یک منبع کلسیم بسیار خوب برای اشخاصی است که قادر نیستند لبنیات استفاده کنند.

-کنترل دیابت نوع ۲

بررسی های صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که دانه چیا استفاده می کنند ، مشخص می کند که این دانه اثر شگرفی بر روی کنترل بیماری دارد. در این تحقیق، ۲۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲، به‌مدت ۱۲ هفته، ۳۷ گرم دانه چیا استفاده کردند. نتیجه مشخص کرد که استفاده دانه چیا اثر بسیار مطلوبی بر چندین علامت سلامتی دارد.
استفاده دانه چیا سبب کاهش قند خون هم می‌شود، اما این اثر آن چنان زیاد نیست. دانه چیا حاوی فیبر است و بر کاهش قندخون پس از مصرف غذا اثر گذار است ؛ اما باز هم سند قطعی در این خصوص موجود نیست.

خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی

خواص دانه چیا برای لاغری و سلامتی

– مصرف دانه چیا در برنامه غذایی

نیازی نیست دانه چیا را مثل تخم کتان آسیاب کنید؛ با اینکه آسیاب کردن مصرف آن را راحت‌تر میسر می کند.استفاده دانه چیا به شکل خام مانعی ندارد. این امکان برای شما وجود دارد که آن را به نوشیدنی،‌ فرنی، پودینگ و یا حتی غذاهای پختنی بیافزایید. همین طور این امکان برای شما وجود دارد که آن را بر غلات صبحانه، ماست، سبزی یا برنج بریزید. می‌توانید این دانه را برای غلیظ کردن سس‌ها و یا حتی به‌جای تخم‌مرغ مصرف کنید.همین طور می‌توانید کمی دانه چیا را با پودر ترکیب کنید و به شکل ژل استفاده کنید. اضافه کردن دانه چیا به غذاهایی که مصرف می‌کنید ارزش غذا را آن را افزایش می دهد.استفاده روزانه‌ی ۲۰ گرم دانه چیا در روز و در دو مرتبه پیشنهاد می‌شود.

-دیگر خواص

با دقت به به اینکه شاید این مواد مغذی مورد نیاز برای بدن در رژیم‌ غذایی همه وجود نداشته باشد، خوب است که استفاده دانه چیا را در برنامه غذایی خود قرار دهند.راحت ترین شیوه جهت دریافت فیبر مورد احتیاج بدن مصرف غذاها و پروتئین‌های گیاهی مثل استفاده زیاد میوه، سبزیجات، مغزها و آجیل، حبوبات و گندم سبوس‌دار است. همین طور ۲۸ گرم دانه چیا تقریبا ۱۰ گرم فیبر دارد که بیشتر احتیاج زنان بالای ۵۰ سال را براورده می‌کند.

مطالب مرتبط:

آیا تخم کتان باعث کوچک شدن شکم می شود ؟
انواع رژیم های لاغری رایج موثر و کارآمد

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 717
  • نظرات: 0