ونوستات

قرص ونوستات چیست ؟ +اطلاعات تکمیلی

ونوستات چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که خیلی از دوستان به دنبال پاسخی برای آن میباشند. در ادامه توضیحاتی از این مکمل لاغری آورده ایم که امیدواریم مفید واقع گردد.

ارلیستات (ونوستات) برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .

این دارو در ایران عمدتا با نام تجاری ونوستات ( venostat ) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شود.

مکانیسم عمل

این دارو مهارکننده قوی آنزیم چربی ها (لیپاز) ( اصلی‌ترین آنزیم هضم و گوارش چربیها ) است . لذا مصرف ارلیستات سبب عدم هضم چربی می‌شود . نتیجه چنین امری دفع چربی گوارش نیافته ( هضم نشده ) است . با این روش ارلیستات سبب کاهش کالری دریافتی و بنابراین لاغری می‌شود.

 

ونوستات محصولي ايراني ميباشد كه براي چربي سوزي هم استفاده مي شود .
در كپسول هاي ۱۲۰ ميلي گرمي و بسته بندي هاي ۸۴ عددي ميتوان از داروخانه هاي كشور تهيه كرد .
شركت ابوريحان اين محصول را ساخته است .

نوستات جزء گروه داروهای مهار کننده لیپاز می باشد که با مهار این آنزیم از جذب یک سوم چربی های موجود در غذا جلو گیری می کند با این کار به تدریج ورود چربی به بدن کمتر شده و بدن از ذخایر موجود در خود استفاده نموده و پدیده کاهش وزن رخ می دهد .

آیا ونوستات موجب کاهش وزن میگردد؟
در هر صورت باید دقت شود که مصرف ونوستات به تنهایی سبب کاهش وزن نمی گردد و مصرف آن باید به صورت سه بار در روز همراه غذا و به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش باشد.

مقاله ای در مورد ونوستات:
داروی ارلیستات با نام های مختلفی مانند زنیکال ( نام اصلی دارو و ساخت روشه آلمان ) و در ایران با نام ونوستات توسط شرکت دارو سازی ابوریحان تولید می شود. این دارو روی نیمی از مصرف کنندگان ممکن است اصلا اثر نکند و روی افرادی که اثر کرده ظرف ۳ ماه ۵% کاهش در bmi و ظرف ۱ سال ۱۶% کاهش وزن دیده شده است. پزشکی که برای افراد چاق (bmi بالاتر از ۳۰) این داروها را به تنهایی یا به صورت ترکیبی تجویز می‌ کند، باید عملکرد داروها را توضیح دهد تا بیمار با آگاهی، مصرف چربی‌ سوزها را انتخاب کند.»

این دارو به نسبت کم ضررتر بوده و مکانیسم کارشان نیز متفاوت است. با اشتها کاری ندارند و چربی هم نمی سوزانند، بلکه در سطح دستگاه گوارش مانع جذب یک سوم چربی غذا می شوند. البته این داروها با رژیم غذایی جواب می دهند. آن هم به صورت تدریجی و دراز مدت (یک کیلو در ماه از وزن کاسته می شود). مصرف این داروها نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد همچون بی اختیاری دست و ممانعت از جذب چربی نیز می تواند کمبود ویتامین های محلول در چربی را به همراه آورد. به علاوه خانمهای شیرده، باردار و بچه ها از مصرف این داروها منع می شوند.

در ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد اسهال چرب و در ۷ درصد موارد دفع غیرارادی مدفوع و از دست دادن ویتامین‌ های حلال در چربی به ویژه A،D، K و E را به همراه دارد. بیشتر مصرف ‌كنندگان آن نیز از خروج گاز شكمی همراه با ترشحات روده‌ای ناراحت‌‌اند. پزشكان به افرادی كه از این دارو استفاده می ‌كنند، پیشنهاد می‌ كنند غذاهای چرب كمتری بخورند و در عوض میوه‌، سبزی‌ ها و ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

از آن جا که دارو جذب چربی غذا را متوقف میکنه احتمالا” تغییراتی در روده ایجاد میکنه این تغییرات معمولا” در هفته اول درمان ایجاد میشه و برای بر خی افراد ممکنه تا ۶ ماه یا بیشتر پس از مصرف دارو اتفاق بیفته این تغییرات شامل دفع روده ای با گاز یا افزایش تعداد حرکات روده ای و عدم کنترل آنها بخصوص بعد از غذاهایی که میزان بیشتری از چربی دارن اتفاق بیفتد.

موضوعات مشابه:

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , ,
  • نویسنده: زیباتن
  • بازديد: 2,500
  • نظرات: 0