چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟

چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟

علت های کم نشدن وزن با وجود رژیم گرفتن

برخی مواقع از افرادی می شنویم که مدت هاست رژیم لاغری را رعایت می کنند و هر ماه هم چند کیلو کاهش وزن داشته اند اما ناگهان روی ترازو قرار گرفته اند و می فهمند که در طول هفته قبل وزن شان ثابت مانده است. این افراد اظهار می کنند که مانند گذشته رژیم خود را با دقت و حساسیت رعایت کرده اند. برنامه ورزشی خود را کنار نگذاشته و تغییری در رژیم خود ایجاد نکرده اند.ظاهرا اعداد ترازو با این افراد لج کرده اند و تکان نمی خورند. فقط کافی است چند کیلو اضافه وزن داشته باشید و بار ها از رژیم لاغری استفاده کرده باشید تا این قضیه را درک کنید. به دلیل اهمیت این بحث ما در زیباتن این مقاله را آماده کردیم تا به این پرسش که چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟ پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟

چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟

علت ثابت ماندن وزن با وجود رژیم

زمان که استفاده از رژیم کاهش وزن را آغاز می کنید، در طی هفته اول هر اندازه وزن شما زیادتر باشد، زودتر و زیادتر لاغر می شوید. این موضوع به این خاطر است که بدن شما در این زمان و در نتیجه کم شدن کالری دریافتی روزانه، از انباشته های کربوهیدارت خود مصرف می کند. در نتیجه این روند، شما قسمتی از آب بدن خود را هم از دست خواهید داد . به این معنی که قسمت اعظمی از وزن شما که در چند هفته اول کاهش می یابد ، به خاطر دفع آب بدن شماست. پس از این نوبت عضلات و چربی ها است که کم شدن آن ها متابولیسم پایه بدن را هم کاهش می دهد . نهایتا مقدار کالری استفاده شده و کالری سوزانده شده در طول روز به تعادل می رسند و در این زمان است که وزن شما دیگر کم نمی شود و به اصطلاح فرآیند کم شدن وزن تان ثابت می ماند.

تثبیت کاهش وزن طبیعی است

تثبیت شدن وزن در دوره ای از رژیم لاغری طبیعی است. این دوره معمولا برای تمامی افرادی که از راه رژیم و ورزش در پی لاغری هستند رخ می دهد.

دلایل ثابت ماندن وزن

با اینکه روند تثبیت شدن وزن بین راه لاغری، یک رخ داد طبیعی است اما عادت های اشتباهی وجود دارد که سبب می شود این مرحله زود تر رخ دهد یا زمان بیشتری طول بکشد و حتی امکان دارد باعث عدم موفقیت در برنامه کاهش وزن شود.این عادات غلط عبارتند از :

– کم خوابی یا بی خوابی

بر مبنای بررسی های صورت گرفته توسط محققان، ۴۰ درصد از افراد کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز را به خواب اختصاص می دهند و این مورد زیاد شدن هورمون کورتیزول، قند خون و انسولین را در پی دارد. محدودیت خواب سبب مقاومت در برابر انسولین می شود و نهایتا شما چربی زیادتری در بدن خود انباشته خواهید کرد.

– ورزش زیاد بهانه ای برای زیادخوردن

اینکه شما ۶۰۰ کیلو کالری انرژی از طریق ورزش سوزانده اید ، اصلا به این معنی نیست که می توانید هر چیزی را که دوست دارید بخورید. به غیر از این زیاد روی در خوردن با این پیش زمینه ذهنی که بعد از این می توانید این کالری ها را در باشگاه سوزاند، کاملا غلط است. به خاطر داشته باشد که ورزش زیاد از حد یکی از دلایلی است که سبب می شود وزن تان بعد از مدتی تثبیت شود و کاهش نداشته باشد.اینکه چه ورزش هایی باعث لاغری می شوند؟ واستفاده از آن ها بسیار مهم است.

– غذاخوردن در فواصل خیلی کوتاه

این صحیح است که بیشتر کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند جهت کاهش وزن بهتر است مقدار هر وعده تان را کم کرده و به جای آن تعداد وعده های زیادتری را استفاده کنید اما این به این معنی نیست که شما می توانید هر ساعت یک خوراکی میل کنید. به خاطر داشته باشید این راه نه تنها برای لاغری شما موثر نیست بلکه سبب بالا ماندن میزان انسولین خون می شود و نهایتا بدن شما در طول شبانه روز چربی کمتری می سوزاند.

– استفاده زیاد شکر

این مورد امکان پذیر است که شما با اینکه رژیم کاهش وزن دارید بیش از اندازه شکر استفاده کنید بی آنکه حتی روح تان هم از این موضوع آگاه باشد. مقصود ما از شکر تنها شکر معمولی نیست که برای شیرین کردن چای استفاده می کنیم . بلکه بیشتر نوشیدنی ها، آبمیوه های صنعتی، دسرها و… هم کمی شکر دارند. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که برخی می پندارند فروکتوز که در بعضی خوراکی ها موجود است سالم تر و رژیمی تر از گلوکز می باشد. اما فروکتوز مستقیما به کبد می رود و به چربی تبدیل می شود. به جز این، استفاده فروکتوز علاقه شما را به شیرینی افزایش داده و شما دیرتر سیر خواهید شد.

– استرس زیاد

بررسی های تازه مشخص کرده است که بانوانی که استرس طولانی مدت دارند ، تقریبا سالانه ۶ کیلوگرم چاق تر می شوند. استرس سبب می شود تا میزان هورمون کورتیزول در بدن زیاد شود. این هورمون سطح هورمون سروتونین در بدن را کم کرده و میل شما را برای خوردن شیرینی افزایش می دهد . پس طبیعی است زمانی از رژیم لاغری پیروی می کنید اما استرس خود را کنترل نکرده اید، فرایند کم شدن وزن تان هم ثابت بماند.

– کمبود ویتامین D

ویتامین D از دسته با اهمیت ترین ویتامین های لازمه ی بدن است که بی آن قادر نیستید چربی زیادی را بسوزانید.

– دیر غذا خوردن

با این که مقدار غذای خود را کاهش داده اید اما در صورتی که خیلی دیر غذا بخورید، روند طبیعی چربی سوزی در بدن دچار اختلال می شود.

– مشکلات هورمون تیروئید

بسیاری از اشخاصی که به چاقی مبتلا هستند، دوست دارند که گناه چاقی خود را گردن تیروئید بیندازند و بسیاری از افرادی هم که در طی رژیم ناکام می مانند و وزن شان کاهش نمی یابد، این گونه می پندارند که تیروئیدشان کم کار شده است. با اینکه این بحث در خصوص تمامی افراد چاق صحت ندارد ، اما در هرصورت نباید مشکلات غده تیروئید را دست کم گرفت. کم کاری تیروئید سبب کم شدن متابولیسم و کند یا متوقف شدن روند لاغری ، با وجود رعایت رژیم و ورزش می شود. با این همه تشخیص کم کاری فقط بر عهده پزشک است.

چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟

چرا با وجود رژیم گرفتن وزنم کم نمی شود؟

– کم آبی

حتما شما هم به گوشتان رسیده است که مصرف آب تا چه اندازه برای کاهش وزن نافع و اثر گذار است. استفاده آب، اشتها را کنترل می کند و از پرخوری پیشگیری می کند. البته تمام موضوع این نیست؛ کم آبی سبب می شود تا کلیه ها و کبد بار اضافی را تحمل کنند و در نهایت بدن به جای سوزاندن چربی، میل زیادی پیدا می کند تا مولکول های چربی را انباشته و نگهداری کند.

– عادت ماهانه

در طول این دوره شما قسمتی از خون بدن و با آن مولکول های بسیار مهم آهن را از دست خواهید داد. آهن وظیفه رساندن اکسیژن به ماهیچه ها یا همان بافت فعال و متابولیک بدن را دارد. کم خونی و فقر آهن به علت از دست دادن خون در طول دوره عادت ماهانه سبب می شود در طول فعالیت ماهیچه های بدن اکسیژن کمتری کسب کنند و انرژی کمتری هم بسوزانند. پس طبیعی است که در این زمان متابولیسم بدن تا اندازه ای کاهش یابد و فرآیند کاهش وزن تثبیت شود. البته برای این بحث کاملا امکان پیشگیری و درمان وجود دارد و احتیاجی به دلواپسی نیست.

روش های تحریک کاهش وزن

– به بدن خود کلک بزنید.

در برنامه روزانه خود کمی تحول ایجاد کنید در غیر این صورت بدن تان به سهولت عملکرد های شما را پیش بینی کرده و به آن عادت می کند. در صورتی که هر روز صبح ها ورزش می کنید، بهتر است از این پس ، عصرها به ورزش بپردازید.سبک ورزش خود را عوض کنید و ۱۰ دقیقه تمرین کاردیو را هم به آن بیافزایید. به غیر از این بهتر است پیش از اینکه به دنبال تمرینات کاردیو باشید، چند دقیقه تمرین مقاومتی انجام دهید.

– پی در پی به ورزش بپردازید.

با اینکه که فرایند کاهش وزن تان تثبیت شده، اما نباید که جلسات ورزش را کنار بگذارید. در صورتی که قصد دارید به بهترین برآیند موردن نظر دست یابید و مجدد به کاهش وزن بپردازید، باید جلسات ورزش خود را مرتب انجام دهید و ۵ بار در هفته در باشگاه یا منزل با شدت مناسب ورزش کنید.

– استفاده بیشتر پروتئین

استفاده پروتئین کمک می کند تا حجم توده فاقد چربی بدن زیاد شده و متابولیسم افزایش یابد. به غیر از این پروتئین در قیاس با منابع کربوهیدرات مانند نان، بیسکوییت، میوه و… حس سیری بیشتری به شما می بخشد و مانع پرخوری شما در طول روز می شود.

مطالب مرتبط:

لاغری با استفاده از نوشیدن شیر چگونه ممکن است ؟
راهکارهای قطعی کاهش وزن بدون رژیم و ورزش

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 93
  • نظرات: 0