چطور با سرکه سیب وزن خوبی کم کنیم؟

کاهش وزن با سرکه سیب

کاهش وزن با سرکه سیب از موضوعاتی است که ذهن داوطلبان لاغری را به خود مشغول کرده است. مدت زیادی است که افراد جهت ارتقای سلامتی خود سرکه سیب مصرف می کنند. بررسی ها مشخص کرده است که سرکه سیب امتیازات زیادی مانند کاهش قند خون دارد . در این مقاله قصد داریم کاهش وزن با سرکه سیب را بررسی کنیم تا متوجه شویم چطور با سرکه سیب وزن خوبی کم کنیم؟

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در یک عملیات دو مرحله ای تهیه می شود. اول سیب ها را قطعه قطعه یا له می کنند و سپس با مخمر مخلوط می کنند تا قند ها به الکل تبدیل شود. در مرحله دوم باکتری افزوده می شود تا الکل را به اسید استیک مبدل سازد. تولید سرکه سیب سنتی تقریبا یک ماه زمان می برد اما بعضی تولید کنندگان سرعت این روند را افزایش می دهند و حتی زمان تولید را از یک ماه به یک روز مبدل می سازند. اسید استیک مخلوط مهم و فعال سرکه سیب می باشد. اسید استیک مخلوطی نارنجی رنگ با مزه ترش و بویی قدرتمند می باشد که تقریبا ۵ تا ۶ درصد سرکه سیب از این ماده تشکیل شده است . به جز این اسید، سرکه سیب حاوی آب و کمی از سایر اسید ها مثل اسید مالیک است. یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب، تقریبا ۳ کالری دارد و می شود گفت کربوهیدرات هم ندارد.

چطور با سرکه سیب وزن خوبی کم کنیم؟

چطور با سرکه سیب وزن خوبی کم کنیم؟

آیا سرکه سیب برای لاغری موثر است؟

استیک اسید ، اسید چرب زنجیره کوتاه می باشد که در استات و هیدروژن داخل بدن ذوب می شود. بعضی مطالعات بر حیوانات مشخص کرده است که اسید استیک در سرکه سیب از چند راه بر کاهش وزن موثر است.

پایین آمدن قند خون

اسید استیک که در سرکه سیب وجود دارد موجب تقویت کارآیی کبد و عضلات برای کسب قند از خون می شود.

پایین آمدن انسولین

اسیدی که در سرکه سیب موجود است سبب پایین آمدن نسبت انسولین به گلوکاگون می شودکه این مورد برای چربی سوزی بدن مفید است.

تقویت سوخت و ساز

با اضافه شدن آنزیم AMPK از طریق اسید استیک، چربی سوزی بهبود می یابد است و تولید قند و چربی در کبد کم می شود.

کم شدن انباشته های چربی

درمان چاقی و دیابت با اسید استیک یا استات از اضافه وزن پیشگیری می کند و عملکرد ژن های که انباشته های چربی شکمی و کبد چرب را کم می کنند افزایش می دهد.

چربی سوزی

با استفاده مواد حاوی اسید استیک، ژن هایی که وظیفه چربی سوزی دارند رشد خوبی می کنند و سبب کم شدن انباشته های چربی بدن می شوند.

پیشگیری از اشتها

استاتی که در سرکه سیب وجود دارد مراکز مهار کننده اشتها در مغز را کاهش می دهد و در نتیجه مقدار دریافت غذا هم کم می شود.

حس سیری با سرکه سیب

سرکه سیب سبب افزایش حس سیری می شود و موجب کسب کالری کمتری خواهد شد. بررسی های صورت گرفته بر ۱۱ تن مشخص کرد افرادی که با یک وعده غذای پر کربوهیدرات سرکه سیب مصرف کنند یک ساعت پس از مصرف غذا ۵۵ درصد عکس العمل قند خون کمتری داشتند. این اشخاص تا اخر روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر غذا دریافت کردند. به غیر از اثر این ماده خوراکی بر روی اشتها، سرکه سیب سرعت خروج غذا از معده را هم کم می کند. در مطالعات دیگر، اشخاصی که با غذای نشاسته ای سرکه سیب مصرف کردند معده شان زمان طولانی تری پر ماند. این رخ داد سبب افزایش احساس سیری و کم شدن قند خون و سطح انسولین می شود. بعضی افراد امکان دارد به دلایل بیماری هایی که دارند این اثر برایشان زیان آور باشد.

اثرات سرکه سیب بر سلامتی

به جز کاهش وزن و چربی سوزی سرکه سیب امتیازات دیگری هم دارد:

کم شدن مقدار قند خون و انسولین

زمانی که سرکه سیب را با یک وعده حاوی کربوهیدرات مصرف می کنید، به میزان زیادی سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد.

بهتر شدن آلرژی به انسولین

با افزودن سرکه سیب به غذای سرشار از کربوهیدرات بالاخص برای افرادی که مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ دارند، حساسیت به انسولین را تا ۳۴ درصد افزایش می دهد.

پایین آمدن قند خون ناشتا

در بررسی هایی که بر افراد دیابتی صورت گرفت افرادی که سرکه سیب را با میان وعده پروتئینی شب مصرف کردند قند خون ناشتایشان در صبح در قیاس با افرادی که سرکه سیب در رژیم غذایی شان نبود، دو برابر کاهش یافت.

بهتر شدن نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک

در بانوانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا بودند، افرادی که برای ۹۰ تا ۱۱۰ روز سرکه سیب مصرف کردند ۵۷ درصد تخمک گذاری را مجدد شروع کردند و علت آن می تواند بهتر شدن حساسیت به انسولین باشد.

کم شدن میزان کلسترول

سرکه سیب قادر است میزان کلسترول خوب بدن را افزایش دهد و سبب کم شدن کلسترول بد بدن و چربی خون شود.

پایین آمدن فشار خون

سرکه سیب قادر است با تقلید از آنزیم های منقبض کننده رگ ها فشار خون را پایین آورد. مصرف سرکه سیب یکی از راه های کاهش فشار خون به روش های طبیعی و موثر است.

از بین بردن باکتری ها و ویروس های زیان آور

سرکه سیب با باکتری های سمی کننده غذا مانند «ای کولی» مبارزه می کند و بعضی از باکتری ها را تا ۹۰ درصد و بعضی از ویروس ها را تا ۹۵ درصد از بین می برد.

افزودن سرکه سیب به غذا

شیوه هایی برای افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی وجود دارد که راحت ترین آن مخلوط کردن سرکه سیب با روغن زیتون برای سس سالاد می باشد. این سرکه با سبزیجات برگ دار، خیار و گوجه فرنگی مزه خوبی پیدا می کند. سرکه سیب برای ترشی سبزیجات هم به کار برده می شود . همچنین می توانید آن را با آب مخلوط کنید و بنوشید. میزان سرکه سیب پیشنهاد شده جهت لاغری ، یک یا دو قاشق غذا خوری در روز است. خوب است که آن را به ۲ تا ۳ مرتبه در طی روز تقسیم کنید و پیش از وعده های غذایی مصرف کنید. استفاده زیادتر این مقدار فایده ای ندارد . به این خاطر که مصرف مقدار زیاد سرکه سیب اثرات زیان آوری را هم در پی دارد. استفاده سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری آغاز کنید به این خاطر که استفاده بیش از اندازه در یک بار امکان دارد سبب ایجاد حالت تهوع شود. نکته شایان ذکر این است که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید به این خاطر که سرکه خالص سبب سوختگی دهان و مری می شود. استفاده سرکه سیب به شکل قرص هم می تواند مفید باشد اما صدمات پنهانی دارد.

چطور با سرکه سیب وزن خوبی کم کنیم؟

چطور با سرکه سیب وزن خوبی کم کنیم؟

نحوه استفاده سرکه سیب برای لاغری

-سرکه سیب و دارچین

برای استفاده سرکه سیب با دارچین یک قاشق چای خوری سرکه سیب ،نصف قاشق چای خوری پودر دارچین و یک فنجان آب نیاز دارید . پودر دارچین را به آب اضاف کنید و اجازه دهید و بجوشد، سپس بگذارید خنک شود و سرکه سیب را به آن بیافزایید این مخلوط را به خوبی هم بزنید و بنوشید.

-سرکه سیب و دانه های زغال اخته

برای استفاده این ترکیب یک قاشق چایخوری سرکه سیب ،۲ قاشق چای خوری دانه های زغال اخته و یک فنجان آب نیاز دارید. دانه های زغال اخته را به آب اضافه کنید و بگذارید شب تا صبح بخیسد.صبح سرکه را به آن اضافه کرده ، هم بزنید و بنوشید.

– سرکه سیب و چای سبز

برای استفاده این ترکیب یک قاشق چای خوری سرکه سیب،یک قاشق چای خوری برگ های چای سبز، یک قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب نیاز دارید. فنجان آب را بجوشانید، برگ های چای سبز را به آن بیافزایید و شعله را روی درجه کم قرار دهید.درب آن را ببندید و بگذارید ۳ دقیقه بماند.یک فنجان از این مخلوط را بردارید و سرکه سیب و عسل را به آن اضافه کنید و در انتها آن را مخلوط کنید و بنوشید.

-سس سالاد سرکه سیب

برای استفاده از این مخلوطر دو قاشق چای خوری سرکه سیب،۴ قاشق چای خوری روغن زیتون،یک قاشق چای خوری خردل،نصف قاشق چای خوری آب لیمو،یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه،یک قاشق غذا خوری سبزی خرد شده سالاد و نمک نیاز است. تمامی مواد را در یک لیوان با هم مخلوط کنید، هم بزنید و به سالاد خود اضافه کنید.

-سرکه سیب و عسل

برای مصرف این ترکیب به۲ قاشق چای خوری سرکه سیب ، دو قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب گرم احتیاج دارید. عسل و سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هم بزنید و سپس بنوشید.

کلام آخر

در این مقاله متوجه شدیم چطور با سرکه سیب به خوبی وزن کم کنیم و از مزیت های سرکه سیب آگاه شدیم . سایر سرکه ها هم امتیازاتی دارند اما برخی از سرکه ها که اسید استیک کم تری دارند امکان دارد اثرشان هم به این حد نباشد. به یاد داشته باشید که استفاده سرکه سیب به خودی خود اثر شگرفی ندارد و حتما باید همراه آن رژیم غذایی و برنامه ورزشی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزش
نکاتی برای لاغری

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 228
  • نظرات: 0