- زیباتن - http://zibatan.ir -

آیا با وجود آی یو دی(IUD) می توان ورزش کرد؟

این سوال که آیا با وجود آی یو دی میتوان ورزش کرد یا نه، ممکن است یک سؤال عجیب و غریب به نظر برسد. اما فکر خیلی دور از ذهنی نیست. ممکن است از انجام  تمرینات شدید HIIT که پر از تمرینات پرشی، پیچ خوردن و چمباتمه زدن به داخل است واهمه داشته باشید و از خود بپرسید آیا یک حرکت ناخوشایند می توان باعث شود IUD را از رحم  بیرون بکشد یا سوراخ کند؟ آیا می تواند باعث گرفتگی عظلانی دردناک شود؟

 

آی یو دی چیست؟

IUD یا دستگاه داخل رحمی نوعی پیشگیری از بارداری است که به دو شکل درون رحم قرار می گیرد:

۱- اولین نوع IUD مس است که از ورود اسپرم به لوله های فالوپی و تخمک های بارور شده در لوله ورودی رحم جلوگیری می کند.

درج IUD مسی: حدود ۲۰ تا ۵۰٪ پریود شما سنگین تر ، طولانی تر و دردناک تر خواهد بود و معمولاً بعد از ۳ تا ۶ ماه این مساله راحت تر می شود. شما می توانید انتظار داشته باشید که در چند ماه اول دچار گرفتگی و خونریزی، لکه بینی (روشن و تیره، خونریزی یا ترشحات قهوه ای) شوید ، اما ممکن است در ۱ تا ۲ هفته اول بدتر شود. گرفتگی عظلانی را با ایبوپروفن یا تیلنول درمان کنید.

۲- نوع دوم IUD هورمونی است  که تا حدودی شبیه به IUD مس عمل می کند. اما به جای آزاد کردن ذرات مس ، پروژستین را آزاد می کند ، که تا حدودی تخمک گذاری را سرکوب می کند و همچنین باعث جلوگیری از ورود اسپرم به لوله های فالوپ می شود.

درج IUD هورمونی: این هورمون مانند پروژسترون است و حاوی استروژن نیست و تقریباً یک پنجم دوز  ان در قرص های ضد بارداری موجود است ، بنابراین فقط به ندرت باعث عوارض جانبی هورمونی می شود. عوارض جانبی غیر عادی هورمونی (۱-۱۰٪) ممکن است شامل سردرد ، آکنه ، تغییر خلق ، کیست تخمدان ، افزایش ترشحات واژن یا درد پستان باشد. این علائم اغلب در ۶ ماه اول فروکش می کند.خونریزی و لکه بینی نامنظم می تواند به مدت ۳تا ۶ ماه پس از قرار دادن یک IUD هورمونی رخ دهد. در برخی  افراد خونریزی منظم قاعدگی، (۲۰٪ از خانم ها در مدت  ۱ سال و ۶۰٪ در ۵ سال) متوقف می شود. این یک عارضه جانبی بسیار ایمن است که برخی از خانمها از آن لذت می برند.

 

بسیاری از خانمها بعد از گذشتن  IUD، برخی از ناراحتی ها را تجربه می کنند، و عده ای نگران می شوند که آیا با وجود آی یو دی دوباره می توانند ورزش کنند یا نه؟

آی یو دی و ورزش [1]

آی یو دی و ورزش

 

گذاشتن IUD یک تصمیم استرس زا است. جوانب مثبت و منفی و داستان های ترسناک زیادی در آن وجود دارد تا شما را نگران کند. به گفته ماریانا: “وقتی چند سال پیش تصمیم گرفتم كه از IUD هورمونی استفاده كنم ، یكی از اصلی ترین دغدغه های من این بود كه اطلاعات زیادی در مورد آن ندارم و مدام با خودم فکر میکردم چه اتفاقی برای IUD هنگام كار و یا ورزش سنگین می افتد؟

 

آیا می توانید با وجود IUD تمرین ورزشی سنگین انجام دهید؟

بر اساس گفته دکتر لورا پینیرو، کار با IUD بسیار ایمن است. IUD در حفره داخل رحمی شما قرار می گیرد ، که او آن را مثلث کوچکی از فضای درون عضله رحم شما توصیف کرده است. دکتر پینیرو توضیح داد: “هنگامی که ای یو دی آنجا است، خیلی احتمال ندارد که حرکت کند و به جای دیگری برود.”به عنوان یک یادآوری باید عرض کنم که IUD (دستگاه داخل رحمی) ابزاری کوچک و T شکل است که در رحم شما قرار دارد و رشته ای از دهانه رحم و داخل واژن (فقط کمی) خارج می شود. تا زمان کشیدن رشته، امکان در اوردن IUD از دهانه رحم بسیار کم است. بنابراین وقتی که شما فعالیت ورزشی و تمرین های سنگین می کنید این اتفاق نمی افتد.

دکتر پینیرو می گوید: با وجود IUD در محل خود، می توانید بدوید، وزنه برداری کنید و یا شنا کنید. شما می توانید هر نوع ورزشی را انجام دهید. زیرا IUD شما محکم سرجای خود نشسته و جای ان امن می باشد.

 

بنابراین اکثر زنان بعد از درج IUD می توانند به فعالیتهای عادی خود بازگردند. اگر ورزش بخشی از کارهای روزمره شماست، با خیال راحت در مسابقات انتخابی ورزشی خود شركت کنید و نترسید. شنا ، دوچرخه سواری ، آهسته دویدن ، رقصیدن ، اسکی در سطح کشوری یا شرکت در یک ورزش رقابتی مانند تنیس ، بسکتبال ، فوتبال یا والیبال همه فعالیتهای قابل قبولی هستند.

برخلاف برخی روشهای پزشکی ، درج IUD معمولاً سطح فعالیت شما را محدود نمی کند.

 

آیا آی یو دی تاثیری روی ورزش دارد؟

تنها عاملی که ممکن است در طول ورزش به وجود بیاید برخی از عوارض اولیه IUD است. برخی از خانم ها پس از قرار دادن ای یودی دچار گرفتگی عضلانی شده و کمردرد دارند. در بیشتر موارد، این علائم تنها چند ساعت طول می کشد. بنابراین ممکن است لازم باشد تا روز بعد صبر کنید تا طبق معمول ورزش را شروع کنید. با این حال ، برخی زنان دیگر تا دو هفته خونریزی، گرفتگی عظلانی و درد را تجربه می کنند که می تواند شما را از روند عادی تمرین خود باز دارد. به همین دلیل است که بیشتر متخصصان پزشکی به شما می گویند که به محض احساس رضایت خود و راحتی با ای یو دی، به فعالیت های روزانه خود بازگردید.

قاعدگی زنان:

با IUD مس ممکن است متوجه تغییر قاعدگی شوید. کلنیک  پزشکی خانواده آمریکا توضیح می دهد ، زنان گاهی در طول چرخه قاعدگی خونریزی های سنگین تری را تجربه می کنند. بسته به علائمی که همراه با این تغییر در دوره قاعدگی شما به وجود می اید، ممکن است احساس کنید که نمی توانید در حد معمول با شدت قبلی تمرین ورزشی خود را انجام دهید. البته این موضوع از زنی به زن دیگر متفاوت است.

 

اهمیت معاینه آی یو دی(IUD):

اگرچه ورزش نباید روی IUD شما تأثیر بگذارد ، اما مهم است که به صورت دوره ای محل قرارگیری آن را بررسی کنید و رشته پلاستیکی که در پایه دستگاه داخل رحمی قرار دارد بررسی کنید. اگر نمی توانید این رشته را حس کنید ، ممکن است نشانه ای باشد که IUD به طریقی از حالت عادی خارج شده است. همچنین، احساس نکردن IUD به خودی خود می تواند به همین معنا باشد و باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

بلافاصله پس از قرار دادن ای یو دی ، مهم است که به مدت ۴۸ ساعت  هیچ چیزی در واژن وارد نکنید (یعنی  از تامپون ، حمام ، شنا ، وان داغ و مقاربت جنسی اجتناب کنید). حدود ۱٪ احتمال لغزش یا خارج شدن IUD وجود دارد و این شانس در چند هفته اول بیشتر است. بهتر است بعد از ملاقات با پزشک و احساس راحتی با ای یو دی به فعالیتهای معمول خود برگردید ، اما به مدت ۲۴ ساعت از ورزش شدید بپرهیزید زیرا ممکن است باعث گرفتگی عظلانی شود.

چند روز پس از درج ای یو دی، خود را معاینه كنید و رشته IUD را احساس كنید. (پزشك شما به شما می گوید كه چگونه این كار را انجام دهید. شما در داخل واژن خود که نرم است احساس می کنید که یک توده گرد و محکم پیدا می کنید)

دهانه رحم شما دقیقاً مانند بینی شما است ، باید بتوانید رشته بیرون آمده از دهانه رحم را احساس کنید.توصیه می شود که ۴ تا ۱۲ هفته پس از درج ان  ملاقاتی با  پزشک داشته باشید تا اطمینان حاصل شود که IUD در محل کار خود باقی مانده است و مشکلی ندارید. پس از آن ، IUD با معاینه های روزمره سلامت زنان (هر ۱تا۲ ماهی) بررسی می شود.

چه زمانی می توانم آن را معاینه کنم؟ ۷ روز پس از درج ای یودی هورمونی معاینه موثر است، اما IUD های مسی بلافاصله پس از درج موثر هستند.

 

آی یو دی و ورزش [2]

موقعیت IUD در بدن

 

آیا ممکن است آی یو دی حین ورزش بیرون بیافتد؟

پس از قرار گرفتن صحیح IUD در رحم امکان ندارد به راحتی بیرون بیاید، و چیزی مانند یک تامپون یا چیزی شبیه به آن نیست. شاید بخواهید صبر کنید تا وقت درج ای یو دی خود را برای زمانی تنظیم کنید که هیچ مسابقه بزرگ یا هر چیز دیگری پیش رو نداشته باشید. اگرچه باید بتوانید دقیقاً مانند گذشته بعد از اینکه IUD را در رحم قرار داده اید به فعالیت های خود ادامه دهید و بدن شما با آن تطبیق پیدا می کند اما ممکن است برای یک هفته  گرفتگی (شبیه به گرفتگی های قاعدگی بد) را تجربه کنید.

همچنین برخی از خونریزی های نامنظم برای چند ماه اول پس از وارد شدن ای یو دی رایج است. خانمی می گوید: “که بیشتر میل به گوشت قرمز ، اسفناج و کلم بروکلی پیدا کرده ام (من سابقه کم خونی دارم و فکر می کنم بدنم به خاطر خونریزی از آهن تخلیه شده است. بنابراین برای مبارزه با این کار مکمل های آهن مصرف می کنم.

بنابراین اگرمورد شما هم شبیه این خانم است ، بهتر است علائم کم خونی خود را برطرف کنید. چون کم خونی هرگز برای یک دونده رقابتی(یا هر ورزشکار دیگری) چیز خوبی نیست! (احتمالاً این موضوع را قبلاً می دانستید که اگر ای یو دی هورمونی را انتخاب کنید، خونریزی به دوره های بسیار کوتاه کاهش یافته یا حتی گاهی قطع می شود. اما اگر با IUD مسی پیش بروید، دوره های قاعدگی واقعاً سنگین تر می شوند.)

 

امیدوارم بعد از خواندن این مقاله دیگر با فکر کردن به ای یو دی خود دچار استرس و نگرانی نشوید و هرچه زودتر تمرین ورزشی خود را شروع کنید.

 

 

منابع:

https://www.livestrong.com/article/395753-exercise-after-an-iud-insertion/ [3]

https://www.yahoo.com/lifestyle/worried-working-iud-heres-ob-192136497.html [4]

https://iud-divas.livejournal.com/670640.html [5]