- زیباتن - http://zibatan.ir -

آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟

تاثیر پروتئین برلاغری

استفاده پروتئین مورد نیاز بدن تاثیر بسزایی بر کاهش وزن و حفظ تناسب اندام دارد. استفاده پروتئین، به بهبود سوخت و ساز بدن کمک کرده، اشتهای شخص مصرف کننده را کاهش می دهد و تحولاتی را در مقدار تولید هورمون های تنظیم کننده وزن به وجود می آورد. همین طور استفاده پروتئین به از بین رفتن چربی های شکم کمک می کند.پس پاسخ این سوال که آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟ [1] مثبت است.در ادامه نحوه تاثیر پروتئین بر لاغری را بررسی می کنیم.

پروتئین و ایجاد تحول در میزان تولید هورمون های تنظیم کننده وزن

وزن انسان، به شکل پویا از طریق مغز و غده هیپوتالاموس، تنظیم می شود. پس اوامری به مغز ارسال می گردد تا زمان و مقدار خوردن مشخص شود. استفاده زیاد پروتئین سبب زیاد شدن ترشح هورمون سیری می شود، در صورتی که سبب کم شدن مقدار تولید هورمون گرسنگی گرلین می گردد.با بیشتر استفاده کردن پروتئین و کم کردن استفاده چربی و کربوهیدرات ، مقدار تولید هورمون های گرسنگی کاهش می یابد و فرد حس سیری پیدا می کند. این بحث، دلیل مهم کاهش اشتها است .

پروتئین مسبب سوخت و ساز بیشتر کالری

با استفاده میزان زیادی پروتئین تاثیرات حرارتی غذا متاثر از سوختن زیاد کالری ، سبب می شود تا سوخت و ساز در بدن شما زیاد شود. این رخ داد به شکل مداوم و در طی شبانه روز، حتی وقتی که خواب باشید، هم محقق می شود . برنامه های غذایی که حاوی مقدار پروتئین زیادتری هستند، مقدار استفاده کالری را افزایش داده و در انتها مزیت های متابولیسمی زیادتری دارند.

پروتئین کاهش دهنده اشتها

بررسی های زیادی رابطه بین، استفاده زیاد پروتئین و کم شدن میل به خوردن را محرز نموده اند. پروتئین با مکانیسم های مختلفی، مقدار خوردن و اشتها را کاهش می دهد، که سبب کم شدن خودکار استفاده مواد خوراکی پرکالری می شود.

پروتئین کاهش دهنده هوس خوردن

زیاد بودن میل و هوس به غذا خوردن، دشمن اشخاصی است که از برنامه رژیمی پیروی می کنند. و این بحث یکی از علت هایی است که اشخاص رژیم خود را تا انتها انجام نمی دهند. از دیگر دشواری ها، در ارتباط با استفاده هله هوله های شبانه می باشد. خوردنی ها در این وقت از شبانه روز، بیشترین مقدار کالری را در بردارند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که، پروتئین میل شما به استفاده هله هوله های شبانه را کم می کند.

آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟ [2]

آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟

میزان مصرف پروتئین در روز

مقدار پروتئین روزانه به شکل متوسط برای خانم ها ۴۶ گرم و برای آقایان، ۵۶ گرم است. اما در صورتی که می خواهید وزن کم کنید و چاق شوید ، میزان استفاده پروتئین در این حالات فرق دارد.

مواد خوراکی حاوی پروتئین

گوشت قرمز ، گوشت سفید، تخم مرغ ، ماهی ، حبوبات و قارچ حاوی میزان بالایی پروتئین هستند .

دلیل استفاده هر چه بیشتر پروتئین چیست؟

دلیل اینکه می گویند پروتئین ها را هر اندازه که می خواهید مصرف کنید ، پروتئین منجر به چاقی نمی شود و فرآیند لاغری را سرعت می بخشند این است که پروتئین ها در بدن ذخیره نمی شوند و شما هر اندازه پروتئین بخورید وزنتان زیاد نمی شود.

پروتئین وی و حس سیری

پروتئین وی ، پروتئینی است که پایه آن شیر می باشد. این پروتئین حاوی همه آمینو اسید های مهم برای بدن است و بدن سریعا آن را جذب می کند. پروتئین وی امتیازات زیادی دارد. مانند کاهش وزن مطلوب تر، بالا بردن حس سیری و ترکیب بدنی مطلوب تر. امتیازات پروتئین وی به خاطر اثر آن بر میزان سیری است. بررسی های زیادی مشخص کرده اند اثر پروتئین وی بر کم شدن حس گرسنگی در قیاس با سایر پروتئین زیادتر است. به این خاطر که پروتئین وی در قیاس با سایر مکمل های پروتئینی خیلی سریع تر جذب می شود.

کازئین و سیری طولانی مدت

دقیقا مثل پروتئین وی، کازئین هم پروتئینی است که پایه آن شیر است و در بردارنده همه آمینو اسید های مهم برای بدن است. اما جذب این پروتئین در بدن خیلی کند است. در ورزشکاران مذکر مصرف ۷۰ گرم کازئین صبح و شب برای ۸ هفته سبب افزایش ۱٫۱ کیلوگرم عضله می شود. این پروتئین در قیاس با پروتئین وی به آن حد برای زیاد شدن بافت عضلانی اثر گذار نیست. کازئین به این خاطر که جذب کندی دارد قادر است برای مدت زمان بیشتری حس سیری ایجاد کند .

پروتئین سویا و کاهش وزن

پروتئین سویا بر پایه دانه های سویا می باشد و در دسته پروتئین های گیاهی قرار دارد. بر خلاف خیلی از پروتئین های گیاهی این پروتئین حاوی همه آمینو اسید های مهم برای بدن است. به غیر از این ، این سبک پروتئین در بردارنده ایزوفلاون های سویا هم می باشد که آنتی اکسیدان هایی مهم و پرخاصیتی هستند. در خصوص کم شدن وزن با پروتئین سویا، مدارک علمی پیچیده وجود دارد. بعضی بررسی ها مدعی هستند که پروتئین سویا قادر است کم شدن وزن را بهبود بخشد.مثلا بانوانی که با برنامه مکمل های ایزوفلاون سویا را مصرف می کردند در قیاس با آن بانوانی که این مکمل ها را استفاده نمی کردند وزن بیشتری را کم کردند. بعضی بررسی ها هم معلوم کردند که پروتئین سویا مثل همه منابع پروتئین برای کم کردن وزن کاربرد دارد. دلایل و مدارک علمی جهت استفاده پروتئین سویا برای کم کردن وزن به مستحکمی پروتئین هایی مثل وی و کازئین نیست.همچنین شما می توانید با این گیاهان به سرعت لاغر شوید [3].

پروتئین برنج و تقویت ترکیب بدنی

پروتئین برنج هم مثل سویا یک پروتئین گیاهی می باشد. به خاطر کم بودن میزان آمینو اسیدهای مهم ایزین در برنج ، این پروتئین را یک پروتئین غیرکامل دانند. اصولا این پروتئین با پروتئین نخود مخلوط می شود تا کاملتر شود. بررسی های خیلی کمی بر پروتئین برنج صورت گرفته است. اما بعضی تحقیقات معین کرده اند که مصرف پروتئین برنج برای ۸ هفته قادر است سبب کم شدن چربی و زیاد شدن بافت عضلانی شود.

مطلوب ترین پروتئین ها جهت لاغری

در صورتی که با هدف کاهش وزن ولاغری قصد دارید یک رژیم غذایی پر از پروتئین را به کار بندید ، بعضی از مطلوب ترین گزینه هایی که پیش رو دارید پروتئین های کامل مثل دانه های سویا، شاهدانه، لوبیا، عدس، کره بادام زمینی و بادام می باشند.
دانه سویا: هر فنجان دانه سویا حاوی ۶۸ گرم پروتئین است.
کره بادام زمینی: هر فنجان کره بادام زمینی حاوی ۶۵ گرم پروتئین می باشد.
بادام: هر فنجان بادام حاوی ۲۰ گرم پروتئین می باشد.
عدس: هر فنجان عدس آب پز حاوی ۱۸ گرم پروتئین می باشد.
شاهدانه: هر فنجان شاهدانه حاوی ۶۳ گرم پروتئین می باشد.

آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟ [4]

آیا پروتئین باعث لاغری می شود؟

رژیم غذایی حاوی پروتئین برای چه افرادی مناسب است؟

به کار گیری برنامه غذایی حاوی پروتئین برای اشخاصی که در میان سالی به سر می برند ، افرادی که قصد دارند رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات را کنار بگذارند ، افرادی که قصد دارند به سرعت عضله بیفزایند و افرادی که با کم کردن وزن در گذشته با مشکل روبه رو شدند کاربرد دارد .

برنامه غذایی حاوی کربوهیدرات: در صورتی که وقت زیادی است رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات را به کار بسته اید گمان می رود که بعضی بخش های بدنتان حاوی چربی های زیادی باشد. با تحول رژیم خود به رژیم حاوی پروتئین این امکان برای شما وجود دارد که میزان بافت عضلانی خود را بهبود بخشید و می توانید وابستگی بدن به کربوهیدرات ها و مواد قندی ساده را هم کم کنید. این کار سبب بهبود سطح انرژی، سیستم ایمنی و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن شما خواهد شد.

افزایش سن : با افزایش سن موارد زیاد تری در بدن شکسته خواهند شد پس به بازسازی زیادتری احتیاج است و باید گردش پروتئین زیادتری اتفاق بیوفتد. به این خاطر که مقداری از پروتئین به وسیله ادرار و مدفوع دفع می شود با افزایش سن لازم است که مقدار دریافت پروتئین را هم بالا ببرید پس به این خاطر این رژِیم به درد شما می خورد.

زیاد شدن عضلات: مطلوب ترین مواد اولیه جهت تولید بافت عضلانی پروتئین است. زمانی که ورزش می کنید بافت عضلانی صدمه می بیند . برای ریکاوری پس از هر تمرین این صدمات باید با پروتئین پر شوند و این به این خاطر است که خیلی از بدنسازها و ورزشکاران از رژیم های غذایی حاوی پروتئین پیروی می کنند.

دشواری لاغری: اگر در دسته اشخاصی قرار دارید که در گذشته با زیاد شدن و کم شدن وزن مشکل داشته اید امکان دارد علت آن پذیرش زیاد کربوهیدرات بدنتان باشد. با تحول در برنامه غذایی خود به سبک پروتئینی با دشواری های وزنی کمتری رو به رو می شوید و کنترل زیادتری بر سطح انرژی و گرفتن کالری در طی روز خواهید داشت.

زیباتن [5] این مطلب را با هدف آگاهی شما عزیزان از لاغری با پروتئین آماده کرده است . امید واریم برای مفید واقع شده باشد.شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مطالب زیر بهره مند شوید:
انواع رژیم های لاغری رایج موثر و کارآمد [6]
چربی سوزی با این ۴ خوراکی [7]