خواص و فواید میوه هندوانه برای حفظ سلامت بدن

خواص و فواید میوه هندوانه برای حفظ سلامت بدن

هندوانه یکی از میوه های محبوب و خوشمزه است که بیش از ۹۰ درصد آن از آب تشکیل شده . محققان ثابت کرده اند که خواص و فواید میوه هندوانه می تواند سبب جلوگیری از بروز بسیاری بیماری ها شود . خاستگاه اصلی این میوه همانطور که از نامش پیداست کشور هند است و اکنون تقریبا در تمامی نقاط دنیا کشت می شود. در ایران نیز انواع مرغوبی از این میوه شیرین و آبدار رشد می کنند.

خواص و فواید میوه هندوانه

از فواید میوه هندوانه می توان به داشتن مقادیر فراوانی از ویتامین های A, C, B1, B2 و B3 اشاره کرد. این میوه سرشار از آب است و در مواقع تشنگی می تواند عطش شما را فرو نشاند. هندوانه به دلیل آب فراوان می تواند به درمان بیماری های کلیوی, گرمازدگی, یبوست و تب کمک کند. هندوانه دارای مقادیر فراوانی لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه است که باعث ایجاد رنگ قرمز در مواد غذایی می شود و برای سلامت بدن مفید است. انجمن ملی آمریکا هندوانه را به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای مقابله با بیماری های قلبی معرفی کرده است زیرا هندوانه رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کند, رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که بافت های بدن را تخریب می کنند و با اکسید کردن کلسترول باعث بسته شدن رگ های خونی و در نتیجه بیماری های قلبی می شوند. هندوانه با داشتن مقادیر زیادی ویتامین ب و منیزیم باعث ایجاد حس آرامش می شود و به داشتن خواب راحت و رفع بی خوابی کمک می کند. در برخی کشورهای آسیایی نظیر ایران تخم هندوانه را جدا و آن را بو داده و تحت عنوان میان وعده مصرف می کنند. تخم هندوانه دارای ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است به علاوه تخم هندوانه دارای مقادیری کلسیم و روی نیز هست.

در هنگام خرید هندوانه دقت کنید که هیچ زدگی بر پوست آن وجود نداشته باشد . پوست هندوانه باید محکم و یکدست باشد و هندوانه به نسبت اندازه خود وزن داشته باشد. چنانچه هندوانه را برش ندهید می توانید تا ۲ هفته آن را خارج از یخچال نگه داری کنید. اگر هندوانه ای که خریداری کرده اید نارس است , آن را در یک کیسه کاغذی و خارج از یخچال قرار دهید تا برسد.

گردآوری : http://zibatan.ir

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها: , , , , , ,
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 389
  • نظرات: 0