- زیباتن - http://zibatan.ir -

درمان فوری ترک های پوستی پس از لاغری

درمان ترک های پوستی

استرچ مارک یا استریا ، ترک های قابل مشاهده ای اند که بر سطح پوست نمایان می شوند و رنگ و سایه ای ندارند. به طور متداول دیده می شود که استرچ مارک بر شکم پدیدار می‌شود اما این امکان وجود دارد که بر روی ران‌ها، بالای بازو، باسن و سینه هم نمایان شود. برخی مواقع ترک های پوستی قسمت اعظم بدن را فرا می گیرد. بارداری یکی از علت های مهم نمایان شدن ترک‌های پوستی می باشد. اما زیاد و کم شدن وزن به طور ناگهانی، رشد سریع، عوامل وراثتی، استرس و تحولات فیزیکی هم از دلایل ایجاد استرچ مارک هستند.در این مقاله ما به درمان فوری ترک های پوستی پس از لاغری [1] می پردازیم . با ما همراه باشید.

-روغن کرچک

روغن کرچک ماده ای است که برای بهبود بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می شود . از کاربردهای درمانی آن می توان به درمان چین و چروک، لکه‌های پوستی، جوش و .. اشاره کرد. همچنین این روغن برای درمان ترک‌های پوستی هم کاربرد دارد. مقداری از روغن کرچک را بر ترک‌ها بمالید و با حرکات دورانی، ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. اطراف قسمتی که ترک دارد را یک پارچه‌ی نخی نازک قرار دهید و با استفاده از یک بطری آب گرم یا کیسه آب گرم ، حداقل سی دقیقه این بخش را گرم کنید. این مراحل را یک ماه هر روز انجام دهید.

-آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی دیگر از درمان‌های بسیار مطلوب برای بسیاری از بیماری های پوستی است. مزیت درمان کننده و نرم‌کننده‌ی این ماده این امکان را فراهم کرده است تا برای رفع ترک های پوستی هم نافع باشد. ژل آلوئه‌ورا را به طور مستقیم بر ترک‌ها بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی آن بماند و پس از آن با آب ولرم بشویید. همین طور می توانید یک چهارم فنجان ژل آلوئه‌ورا را با ِ ۱۰ عدد کپسول ویتامین E و ِ ۵ عدد کپسول ویتامین A مخلوط کرده و آن را بر پوست قرار دهید . سپس ماساژ داده تا خوب جذب شود. این کار را هر روز انجام دهید.

درمان فوری ترک های پوستی پس از لاغری [2]

درمان فوری ترک های پوستی پس از لاغری

– سفیده‌ی تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین می باشد. جهت برطرف کردن ترک‌های پوستی شما تنها سفیده‌ی تخم مرغ را لازم دارید که دربردارنده اسیدهای آمینه و پروتئین است. سفیده‌ی دو عدد سفیده تخم مرغ را از زرده آن تفکیک کنید. قسمت مد نظر پوست‌تان را با آب تمیز بشویید و پس از آن یک لایه‌ی ضخیم از سفیده‌ی تخم مرغ را با یک برس بر پوست بمالید. بگذارید تا سفیده کاملا خشک شود، سپس با آب سرد آبکشی کنید. بعد از این مرحله مقداری روغن زیتون به پوست مالیده تا نرم شود. این مراحل را دست کم دو هفته هر روز تکرار کنید.

-آبلیمو

یک شیوه راحت برای برطرف کردن ترک‌های پوست، مصرف آبلیمو است. آبلیمو به شکل طبیعی اسیدی است و جهت بهبود و رفع استرچ مارک، آکنه و بقیه اسکارها کاربرد دارد. آبلیموی تازه را آرام با حرکات دورانی بر ترک‌ها بمالید و بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه پوست‌تان با آبلیمو خیس شود و سپس با آب گرم خوب بشویید. همین طور می‌توانید میزان برابری از آب خیار را با آبلیمو مخلوط کنید و بر سطح پوست‌تان قرار دهید.

-شکر

شکر سفید یکی از مطلوب ترین راه های درمان‌های ترک پوستی می باشد. این امکان وجود دارد که از شکر جهت لایه‌برداری پوست بهره مند شوید. یک قاشق غذاخوری شکر خام را با مقداری روغن بادام و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و آن را بر ترک های پوستیان قرار دهید. چند دقیقه آرام و آهسته ماساژ دهید، هر روز پیش از حمام کردن این کار را انجام دهید. این مراحل را یک ماه تکرار کنید .

– آب سیب زمینی

آب سیب زمینی در بردارنده انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که رشد و بازسازی سلول‌های پوستی را زیادتر می‌کند. یک لایه نازک از سیب زمینی ببرید ، آن را بردارید و چند دقیقه آن را به آرامی بر ترک‌ها بکشید. الزامی است در این روش نشاسته‌ی سیب زمینی روی بخش مد نظر را بپوشاند. بگذارید خشک شود بعد آن را با آب ولرم بشویید.

-یونجه یا آلفالفا

برگ‌های یونجه یا آلفالفا دربردارنده هشت اسید آمینه‌ی مهم هستند که برای سلامت عمومی پوست کاربرد دارند. همین طور یونجه حاوی پروتئین ، ویتامین‌های E و K است و قادر است پوست را تغذیه کند. مقداری پودر یونجه را با چند قطره عصاره‌ی بابونه مخلوط کنید تا خمیری یکدست و لطیف آماده شود. خمیر را بر ترک‌ها ماساژ دهید. این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.

-کره کاکائو

کره‌ کاکائو هم جهت برطرف کردن ترک‌های پوستی بسیار اثر گذار است. کره‌ کاکائو یک نرم کننده‌ی طبیعی خیلی خوب است که پوست را تغذیه و ترک‌ها را برطرف می‌کند. کره کاکائو را هر روز دو بار و طی چند ماه بر ترک‌ها ماساژ دهید. همین طور این امکان وجود دارد که نصف فنجان کره کاکائو را با یک قاشق عصاره‌ی جوانه‌ی گندم، دو قاشق موم و یک قاشق روغن هسته‌ی زردآلو و روغن ویتامین E مخلوط کنید سپس آن را گرم کرده تا موم ذوب شود و آن را استفاده کنید.

– روغن زیتون

روغن زیتون در بردارنده مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی است که مشکلات گوناگون پوستی را درمان می‌کند. روغن زیتون را گرم کنید و بر ترک‌ها پوستی ماساژ دهید تا جریان خون در آن قسمت زیاد شود.آن وقت مشاهده می کنید که تا چه حد ترک های پوستیان کم شده است. اجازه دهید روغن زیتون نیم ساعت بر پوست‌تان بماند تا ویتامین‌های A و D و E که در آن وجود دارد به طور مطلوب جذب پوست‌تان شود. همین طور می‌توانید روغن زیتون را با سرکه و آب ترکیب کنید و به عنوان کرم شب آن را مصرف کنید تا هم پوست‌تان نرم بماند و هم لایه‌برداری شود.

-آب

حفظ آب بدن سبب می شود تا پوست‌تان در مقابل صدمات مختلف در امان باشد و بدن‌تان هم سم‌زدایی شود. همین طور با استفاده آب زیاد، پوست‌تان لطافت و انعطاف خود را حفظ می کند. کارشناسان معتقدند که نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب به طور روزانه ، مطلوب ترین شیوه جهت هیدراته نگه داشتن بدن است. بهتر است قهوه ، چای و نوشابه‌های شیرین و گازدار را زیاد استفاده نکنید.

درمان فوری ترک های پوستی پس از لاغری [3]

درمان فوری ترک های پوستی پس از لاغری

سایر درمان های استریا یا خطوط پوستی

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ شیوه ای مطلوب جهت درمان ترک‌های پوست است. این راه با تحریک پوست به کلاژن سازی سبب بهبود آن می شود. همین طور، با به وجود آمدن سوراخ‌هایی از طریق سوزن به شکل مکرر و پی در پی بر پوست، ترک‌های آن بر طرف می شوند.
یکی از با اهمیت ترین امتیازات این شیوه در قیاس به دیگر شیوه ها درمانی، صدمه نزدن به لایه سطحی‌تر پوست است.همچنین زخم و پیامدهای پوستی چندانی هم از خود به جا نمی‌گذارد. البته در صورتی که این راه توسط پزشک کاردان و در مکان استریل صورت بگیرد ، عارضه‌ای ندارد. فقط ممکن است در اخر کار پوست قرمز شود که این قرمزی گذرا است و جای نگرانی ندارد.
کارشناسان این دستگاه با دقت به وضعیت پوست بیمار و اعمال معاینات کامل و مد نظر قرار دادن همه مسائل تشخیص می‌دهند که این راه جهت درمان ترک‌ها اثر دارد یا نه. در صورتی که این راه جواب ندهد ، پزشک در جلسه مشاوره فرد را از انجام این کار منصرف می کند.

لیزر

از لیزر های گوناگونی مانند IPL ، PDL ،CO2 فرکشنال یا RF فرکشنال سوزنی هم برای درمان استریا استفاده می شود. جواب دهی به لیزرهای IPL و PDL برآیند های گوناگونی در پی خواهد داشته اما لیزر RF فرکشنال سوزنی تاثیر بسیار مطلوبی بر استریا دارد. لیزر RF فرکشنال سوزنی بین ۶-۳ جلسه برای بیمار اعمال می گردد و همزمان با لیزر دارو برای درمان بیمار تجویز می شود.
اولین پاسخ تقریبا ۴ هفته بعد از لیزر نمایان می شود اما نمایان شدن برآیند کامل به ادامه جلسات درمانی بستگی دارد. درمان تازه ای که در درمان ترک پوستی بسیار موثر است آر اف فرکشنا ل می باشد. این راه سبب برطرف شدن ترک پوستی در زمینه پوست شده و بر ترک های سفید هم اثر دارد. مورد مهم در خصوص آر اف فرکشنال این است که زمانی که این کار برای هر قسمت بدن به کاربرده شود ضمن رفع ترک ها پوست آن ناحیه هم سفت تر می شود.

امواج صوتی

یکی از اثر گذار ترین شیوه های درمان ترک هاى پوستى یا استریا، در شکم، پهلو و باسن شاک ویوتراپی یا آکوستیک ویوتراپی می باشد. برآیند درمانى با X-Wave در برخی از اشخاص، به قدری مطلوب است که احتیاجی به لیزر نیست.

پی آر پی

به غیر از مواردی که ذکر شد ، کارشناسان از دستگاه‌هایی به اسم PRR جهت درمان استریا بهره مند می شوند که با تشدید عوامل رشد و تحریک کلاژن‌سازی، به بهبود ظاهر پوست مبتلا به استریا کمک می‌کنند.

لایه برداری شیمیایی

راه دیگر جهت درمان استریا پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی می باشد. استفاده از لایه بردار‌ ترین کلرواستیک سبب درمان ترک‌های پوستی می شود. لایه بردار‌های TCA نفوذ زیاد تری در قیاس با سایر لایه بردار‌ها دارند، پس توانایی زیادتری جهت تحریک ساخت کلاژن و الاستین دارند و بهتر عمل می کنند. می توانید عوارض پیلینگ و لایه برداری پوست [4] را در این قسمت مشاهده کنید.
شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پوست از مطالب زیر استفاده کنید:

مراقبت از پوست مقابل نور خورشید را فراموش نکنید ! [5]

پوستی زیبا وسالم در پنج مرحله آسان [6]