- زیباتن - http://zibatan.ir -

راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزش

راهکارهای لاغری بدون رژیم و ورزش

از مجموعه کارهایی که هر فرد باید برای محارست از سلامتی خود باید انجام دهد ، به کارگیری شیوه های مختلف کنترل وزن است. زیباتن [1] در این مقاله راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزش [2] را ارائه می دهد. با ما همراه باشید.

-بهبود و ارتقای مهارت آشپزی

یادگیری طریقه صحیح پخت و پز غذا و تبحر یافتن در آشپزی ، شیوه ای کاملا تضمین شده جهت لاغر کردن است بی آن که مجبور باشید به میزان کمتری غذا میل کنید. افرادی که اطلاعات زیادتری در خصوص راه های گوناگون طبخ غذا و آماده سازی آن دارند، اصولا مواد مقوی گوناگون و بیشتری را استفاده می‌کنند که این مواد شامل میوه‌ها و سبزی‌ها می باشد.

-استفاده پروتئین بیشتر

پروتئین قسمت مهم یک برنامه غذایی صحیح می باشد. که برای تقویت متابولیسم کارآمد به آن احتیاج داریم. پروتئین قادر است سبب ایجاد احساس سیری برای ما شود و باعث شود زمان طولانی تری را سیر بمانیم. از شیوه های راحت استفاده بیشتر پروتئین شامل اضافه کردن یک قاشق غذاخوری تخم شربتی یا شاهدانه به غلات صبحانه یا مصرف تخم مرغ در کنار وعده‌های غذایی است.

-جویدن بیشتر غذا

جویدن تمام و کمال هر لقمه‌ای که در دهان قرار می دهید و آرام غذا خوردن و صرف مدت زمان بیشتر برای خوردن غذا با جویدن سبب می‌شود غذای کمتری بخورید. این گونه که جویدن غذا به شما کمک می‌کند مزه غذایی را که میل می کنید بیشتر احساس کنید و بدن شما زمان زیادتری برای دریافت پیام سیری داشته باشد.

راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزشی [3]

راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزشی

– استفاده هرچه بیشتر فیبر

میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس‌دار حاوی فیبر می باشند. فیبر با بقیه مواد خوراکی فرق دارد. چرا که بدن این ماده را در روده‌ی کوچک هضم نمی‌کند. بلکه به روده‌ی بزرگ می فرستد و در آنجا عملیات تخمیر انجام می شود. مزیت های فیبر عبارتند از : احساس سیری بیشتر، آرام تر انجام شدن روند گوارش، زیادتر شدن زمان انتقال غذا ، جذب مواد مغذی و پیشگیری از یبوست. شما این امکان را دارید که با اضافه کردن میوه به برنامه غذایی روزانه، قرار دادن غلات کامل در برنامه غذایی و استفاده سبزیجات زیاد، فیبر زیاد تری را به بدن خود وارد کنید.

-استفاده پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های نافعی می باشند که بخشی از گوارش هستند . بررسی ها معلوم کرده است که کارکرد روده‌ها و مغز به هم ارتباط دارند و پروبیوتیک‌ها قادرند بر وزن، توده‌ی چربی و اخلاق تاثیر بگذارند. ادمی میزبان این باکتری‌ها است و برای آن ها غذا آماده کند که این غذا همان فیبر است. باکتری‌ها هم برای روده کار می کنند و به سلامت شخص میزبان کمک می‌کنند. از خوراکی های پروبیوتیک می توان کفیر، ماست و کامبوجا را نام برد.

امتیازات پروبیوتیک ها:
-فراهم کردن انرژی برای دیواره‌ی روده و سلول‌های کبد
– ساخت اسیدهای چرب مخصوصی که ضد سرطان هستند.
– تنظیم وزن بدن
-تنظیم بخوابید
خواب مطلوب در شب برای سلامت کل بدن و کنترل وزن بسیار مهم است. خواب کم سبب ایجاد مشکل در هورمون‌های ضروری بدن مانند هورمون‌های موثر در سوخت و ساز می‌شود. کمبود خواب فرد را در خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار می‌دهد.

– کاهش استرس

استرس زیاد سبب ایجاد اختلال در هورمون‌های بدن می شود. زمانی که استرس داشته باشید، بدن شما هورمون‌هایی به اسم گلوکوکورتیکوئید می سازد. افزایش گلوکوکورتیکوئید قادر است سبب زیاد شدن اشتهای شما شود و در نهایت اضافه وزن را به دنبال داشته باشد . استرس عاملی جهت خوردن هیجانی هم می باشد که اصولا سبب گزینش ها ناسالم غذایی می‌شود. ورزش منظم، کم کردن استفاده کافئین، مدیتیشن و ذهن آگاهی، نه گفتن به مطالبات غیرضروری، بیرون رفتن از منزل، گذراندن وقت و یوگا از روش های محرز شده جهت کم کردن استرس می باشند.

– استفاده بیشتر ویتامین D

بررسی ها نشان داده اند افرادی که ویتامین D کمی دارند بیشتر مستعد چاقی هستند.
بیماری‌های دیگری که با نقصان ویتامین D ارتباط دارند عبارتند:
سندرم متابولیک ، افسردگی و اضطراب ،دیابت نوع اول و دوم ،پوکی استخوان

-غذا خوردن در وعده های کوچکتر و بیشتر

این راه، اثر گذارترین شیوه برای کاهش وزن است. در بررسی های انجام شده، یک وعده غذا را به چند وعده‌ی کوچک‌تر تقسیم کردند تا مشاهده شود که آیا اشخاص پس از استفاده همان اندازه غذا اما در چند بخش، احساس سیری زیادتری پیدا می کنند یا نه. برآیند این مطالعات نشان داد با تقسیم کردن غذا به سه یا شش وعده‌ی کوچکتر، حس سیری زیادتری در افراد ایجاد می شود.

-استفاده ظرف کوچک‌تر

زمانی که غذا را در ظرف بزرگ سرو می کنید . تمایل پیدا می کنید همه غذایی که در ظرف وجود دارد را بخورید. محققان معتقدند که اگر ظرفی که غذا را در آن سرو می شود کوچک‌تر باشد، میزان غذایی که استفاده می کنید هم کمتر می شود. بشقاب‌های چند بخشی هم برای کنترل میزان غذای مصرفی بسیار مناسب اند.

-حذف نوشیدنی‌های شیرین

استفاده پی در پی نوشیدنی‌های شیرین سبب ازدیاد چربی در بدن می‌شود. این امکان برای شما وجود دارد که آب خالص مزه دار شده با نعنا یا زنجبیل و یا خیار را به جای نوشیدنی‌های شیرین مصرف کنید. دمنوش‌های گیاهی و انواع چای هم خوب هستند. آبمیوه حاوی قند زیادی است. پس میوه‌ی کامل را جایگزین آبمیوه کنید.دراینجا ما برایتان مرز کاهش وزن با چای را آورده ایم.

-استفاده اسنک سالم

بر اساس آمار، حدودا یک سوم انرژی روزانه‌ی اشخاص را اسنک‌ها برآورده می کند. در حال حاضر اسنک‌ها تنوع بسیاری پیدا کرده اند و این سبب شده اشخاص برای وعده‌های اصلی غذایی خود، اسنک‌های زیادی استفاده کنند. اما اسنک‌های سالم و خانگی قادرند به شما احساس سیری زیادتری بدهند و کالری کمتری به شما ببخشند. اسنک‌های سالم عبارتند از ماست، خرما، برگه زردآلو، میوه‌های فیبردار مثل سیب، موز و پرتقال، سبزیحات فیبردار مثل هویج و بروکلی، یک مشت آجیل بی‌نمک مثل پسته و گردو .

-غذا خوردن هوشمندانه

استفاده از غذا ، وسیله ای بسیار مناسب جهت کنترل وزن است و به شما کمک می کند تا هوس‌های غذایی‌ خود را کنترل کنید. برای آگاهانه غذا خوردن، در زمان خوردن غذا حواس‌پرت‌کن‌هایی مانند تلویزیون و موبایل را استفاده نکنید . به چیزی که می‌خورید توجه کنید . مزه و طعم غذا را مورد توجه قرار دهید تا به علائمی که ارسال می کنید آگاه باشید.

راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزشی [4]

راهکارهای قطعی برای کاهش وزن بدون رژیم و ورزشی

-غذا خوردن باخانواده

غذا خوردن با خانواده و میل کردن غذاهای سالم که در خانه آماده می شود در کنترل وزن تاثیر بسزایی دارد. غذای خانگی استفاده چربی و قندتان کم می کند. اصولا مادرها برای خانواده غذاهای سالم تهیه می‌کنند و در مورد غذایی که سر سفره می‌آورند حساس اند و دقت لازم را دارند و به جز این عادت مطلوب را به بچه‌ها هم آموزش می دهند.

نحوه کاهش وزن با این راه های ساده

امکان دارد که شما در هفته اول منتظر باشید که ۲ الی ۴ کیلوگرم وزن کم کنید و بعد از آن آهسته آهسته به شکل مداوم کاهش وزن داشته باشید. در صورتی که قادر باشید از یک رژیم غذایی پیروی کنید ، حتما همه چیز سریعا محقق خواهد شد و انرژی زیادتری جهت کاهش وزن می یابید و بطور کلی این امکان را می یابید که با سرعت زیادتری وزن کم کنید.
در روزهای اول امکان دارد حس عجیب و غریبی داشته باشید اما بعد سپری شدن چند روز به آن عادت می کنید و نمی توانید هیچ رژیمی را به جای استفاده کنید.
یکی از عواملی که امکان دارد سبب چاقی بیش از اندازه شما شود ، مصرف بیش از اندازه نمک و شکر است.
بعد از چند روز که گذشته ، بیشتر احساس مطلوبی پیدا خواهید کرد و انرژی زیادتری برای کم کردن وزن خواهید داشت .

با رعایت رژیم غذایی برای چند روز و پرهیز از کربوهیدرات ، سلامتی شما به شکل زیر ارتقا پیدا می کند:
-قند خون جایگزین کربوهیدرات می شود.
-تری گلیسیرید کم می شود.
– کلسترول بد در طول زمان کم می شود.
-مقدار کلسترول مطلوب افزایش پیدا می کند.
-فشار خون به شکل قابل توجهی بهتر می شود.

در صورتی که برای لاغری به پزشک مراجعه کرده اید، پیش از رژیم گرفتن با او مشورت کنید . این امر با اهمیت می تواند مقدار احتیاج شما به دارو را کم کند . به این خاطر که برنامه غذایی با کم کردن میزان کربوهیدرات ، کم شدن سطح انسولین و مقدار استفاده دارو برای شما ارتباط دارد .
در کل منظور از داشتن رژیم غذایی ، این نیست که نباید مواد غذایی خاصی را با میزان کالری موجود در آن را کم کنید و یا اینکه آن را به طور کامل از زندگی خود کنار بگذارید. بلکه داشتن برنامه غذایی صحیح به این معنی است که شما از مواد خوراکی خوب و طبیعی به میزان لازم و در طول وقت مناسب مصرف کنید .شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مطلب زیر استفاده کنید:
نکاتی برای لاغری [5]