- زیباتن - http://zibatan.ir -

رشد موها با جای دادن چند ویتامین در رژیم غذایی

کارشناسان سلامت این نکته را همواره تایید کرده اند که یک رژیم غذایی غنی شامل ۱۳ ویتامین ضروری، می‌تواند به حفظ سلامت و رشد موها ی شما منجر شود.

این ویتامین‌های ضروری شمال ویتامین A، D، E، K، C و گروه ویتامین‌های B کمپلکس شامل: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتونیک، بیوتین، ویتامین B-6، ویتامین B-12 و فولات می‌شود.

به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بر اساس تحقیقات به دست آمده عتوان شده است که ویتامین B کمپلکس جهت تنظیم متابولیسم و حفظ سیستم مرکزی عصب از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر آن از تاثیرات فراوان این ویتامین در جهت سلامت پوست و مو نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد. این مرکزهمچنین عنوان داشته است که تمامی ویتامین‌های زیر مجموعه ویتامین B نیز در جهت حفظ سلامت و رشد موها بسیار ضروری می‌باشند.
شما همیشه باید سعی بر آن داشته باشید تا در درجه اول، ویتامین‌ها را از مواد غذایی کسب نمایید. شما می‌توانید مجموعه ویتامین‌های B را در غلات سبوس دار، گل کلم، هویج، جگر گوساله، مرغ، تخم مرغ، سویا، آجیل، آووکادو و حبوبات پیدا کنید.

ویتامین B-12 را نیز می‌توانید در غذاهای حیوانی گوشت قرمز یافت کنید. اما افراد مسن و گیاه خوار نیز می‌توانند از طریق مکمل‌های ارائه شده مخصوص B-12 از این ویتامین بهره مند شوند. اما بهتر است که افراد مسن‌تر این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارند.

محققین طی سالیان اخیر ویتامین D را به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین ویتامین‌‌ها در جهت حفظ سلامت استخوان، پوست و مو لقب نهاده اند.
مواد غنی شده در این ویتامین فولیک‌های خفته را بیدار کرده و به بهبود کارایی آنها کمک رسانی می‌نماید. (همانطور که می‌دانید دلیل اصلی تاسی سر غیر فعال بودن مداوم فولیکول‌ها می‌باشد، هرچند که با فعالیت دائم آنها نیز از تاسی سر جلوگیری نمی‌شود بلکه نحوه درست کار کردن آنها ملاک اصلی می‌باشد)

بر این اساس کارشناسان به افراد پیشنهاد می‌کنند که برای حصول نتیجه‌ای بهتر، علاوه بر مصرف روزانه ویتامین‌های ذکر شده، از شامپوهای مخصوص غنی شده با این ویتامین‌ها نیز به صورت روزانه استفاده نمایند.