- زیباتن - http://zibatan.ir -

علت افزایش وزن قبل از پریود

دلیل افزایش وزن قبل از پریود چیست؟

اینکه بانوان در دوران قائدگی خود افزایش وزن را تجربه می کنند یک امر بدیهی است ، این مشکلی است که برای همه بانوان در همه دنیا اتفاق می افتد، همین طور برخی مواقع نشانه های PMS هم در طی تغییرات هورمونی مشاهده می شود که مسبب ایجاد افزایش وزن است. در این شرایط امکان دارد دشواری هایی مانند بی خوابی، کمردرد، گرفتگی عضلات، نفخ و اضافه وزن یک بار در ماه و آن هم در زمان قاعدگی ایجاد شود ، اما این نشانه ها گذرا هستند. زیباتن [1]این مقاله را آماده کرده است تا شما عزیزان از علت افزایش وزن قبل از پریود [2] مطلع شوید .با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد اضافه وزن در دوران قاعدگی

علت های گوناگونی برای اضافه وزن در زمان پریود وجود دارد، این علت ها نگران کننده نیستند اما خیلی از خانم ها در خصوص افزایش وزنشان احساس نگرانی و اضطراب دارند، برخی از علت های متداول جهت افزایش وزن در طول قاعدگی یا پیش از آن در زیر آورده شده است.

علت افزایش وزن قبل از پریود [3]

علت افزایش وزن قبل از پریود

– کم شدن میزان منیزیم

در دوران پریود، میزان منیزیم به طور ناگهانی پایین می آید، این رخ داد سبب کم شدن انسولین می شود، پس میل فرد به استفاده قند زیاد می شود، این مورد سبب می شود تا مواد غذایی حاوی قند و شیرین را بیشتر استفاده کنیم که سبب افزایش وزن در زمان پریود می شود.

– نگهداری آب

جذب آب در بدن از طرق گوناگونی انجام می شود و در دوران پریود آب در بافت بدن انباشته می شود، که به این رخ داد ورم هم گفته می شود، این اثرات بر بدن به خاطر دلیل رها شدن هورمون ها در دوران پریود و قاعدگی در بدن است و در انتها این رخ داد سبب ایجاد نفخ هم می شود، برخی از خانم ها مواردی مانند تحولات در شکم را تجربه می کنند که امکان دارد به خاطر نگهداری آب در بدن باشد، علت اصلی این رخ دادها می تواند کم شدن سطح پروژسترون هم باشد.

-افزایش میل به غذا

به غیر از ورم، امکان دارد میل شما به غذا هم زیاد شود و بیش از اندازه غذا بخورید که هردو مورد سبب زیاد شدن وزن در این زمان خواهند شد، در زمان قاعدگی، متابولیسم بدن دچار نوسان شده که آن هم به خاطر زیاد شدن استفاده غذا است، مغز به شما دستور فقدان قند را می دهد، به این خاطر فرد زیاد خوردن را آغاز می کند.

– یبوست

در این زمان دستگاه گوارش هم جهت خارج کردن پسماندها دچار مشکل می شود، پروژسترون سبب آرام شدن عضلات می شود که حرکات روده را کم کرده و سبب یبوست و نفخ در شخص می شود، جهت کم شدن یبوست میزان فیبر بیشتری را در نیمه دوم دوران پریودی استفاده کنید.

– PMS و اضطراب

خیلی از بانوان با هر پریودی نشانه هایی که دارند، کمی دچار تحول می شود که این به خاطر بحث PMS است ، این تحولات در اغاز دوران پریود و یا دو روز پیش از آغاز این دوران ایجاد می شود ، این نشانه ها شامل میل به غذا، نفخ و اضافه وزن است.
بررسی هایی که بر روی ۲۵۰ زن صورت گرفته است مشخص کرده اند که اشتها در طی دوران قاعدگی و پریود بسیار افزایش می یابد که علت آن هم زیاد شدن ورودی پروتئین با میل زیاد به مواد غذایی نمکی، شیرین یا شکلاتی است، علاقه به این گونه مواد غذایی درست پیش از آغاز دوران قاعدگی رخ می دهد .
افسردگی و اضطراب هم امکان دارد قسمتی از نشانه های PMS باشد، این نشانه ها در نتیجه تحولات در سروتونین ایجاد می شود، تحولات حالات روحی سبب زیاد شدن میل فرد به مواد خوراکی می شود، امکان دارد برخی از بانوان PMS یا PMDD شدید باشند که سبب افزایش میل مصرف غذاهای زیان آور در آن ها می شود ، در صورتی که تحولات زیادی را حس کردید، باید با پزشک متخصص مشورت کنید، همین طور می توانید تمرین های ورزشی و مواد مغذی و سالم را بیشتر مصرف کنید.

– PCOS یا سندرم تنبلی تخمدان

در صورتی که قاعدگی شما نامنظم است یا افزایش وزن زیاد دارید، احتمالا کمی نگران شده اید. PCOS یا سندرم تنبلی تخمدان ناتعادلی در ساخت هورمون ها می باشد که امکان دارد سبب متابولیسمی هم بشود، خانم هایی که وزن زیادی دارند ، امکان دارد با کم شدن وزن این مشکل آن ها بر طرف شود، چربی ها می توانند استروژن بسازند که تعادل طبیعی هورمون را در هم می ریزد، اضافه شدن وزن در زمان پریود برای اکثر خانم ها همیشگی نیست. دلایل نامنظم بودن عادت ماهیانه و علل درد قاعدگی [4] هم باید بررسی شوند چرا که می توانند این علت ها هم مسبب ایجاد اضافه وزن باشند.

– ورزش نکردن

بانوان در زمان پریود به خاطر کوفتگی و گرفتگی عضلات میل کمتری به ورزش دارند، ورزش کردن حس نفخ و اضافه وزن را زیاد می کند ، بهتر است در این دروان آب زیاد بخورید که با ورزش و عرق کردن، خوردن آب آسان تر است.

-افزایش استفاده نمک

بانوانی که در زمان پریود میل به استفاده نمک زیاد دارند، باید بدانند وزنشان زیاد خواهد شد، در صورتی که امکان دارد از غذا و خوراکی های کم نمک مانند آب نارگیل و یا سایر میوه ها را مصرف کنید، این امر به تناسب بدنی شما مدد می رساند .

– بالا رفتن وزن قابل قبول در این زمان

در صورتی که در مورد این که مقدار اضافه وزن شما در این زمان طبیعی است یا نه شک دارید، الزامی است تحولات خود را مورد بررسی قرار دهید ، این تحولات در وزن از ۱ تا ۴ کیلو گرم طبیعی است، امکان دارد این زیاد شدن وزن به طور تدریجی در این زمان یا به شکل ناگهانی در یک روز رخ دهد.

علت افزایش وزن قبل از پریود [5]

علت افزایش وزن قبل از پریود

جلوگیری از افزایش وزن در پریود

افزایش وزن در زمان پریود یا پیش از آن امکان دارد کاملا طبیعی باشد ،اما خیلی از خانم ها هستند که دوست ندارند اینگونه تحولات برای آن ها رخ دهد.برای پیشگیری از این تحولات راه حل هایی وجود دارد که برخی از آن ها را در زیر برای شما آورده ایم.

-استفاده مکمل های طبیعی و گیاهی

کلسیم قادر است به بهبود نشانه های PMS کمک کند، پس حتما در این زمان کلسیم مورد نیاز را استفاده کنید. همین طور می توانید از پیشاب آورهای طبیعی هم جهت بهبود افزایش وزن استفاده کنید، از یاد نبرید که منیزیم یک عنصر بسیار با اهمیت است، پس آن را به میزان کافی استفاده کنید. بهتر است که با پزشک خود در خصوص متعادل سازی هورمون ها مشورت کنید.

-استفاده ویتامین ها

B6 به کم شدن استروژن در خون و زیاد شدن پروژسترون کمک می کند، این ماده هورمون هایی که سبب زیاد شدن وزن می شوند را متعادل می کند، برای کسب مطلوب ترین نتیجه در جهت کاهش PMS بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم B6 در روز استفاده کنید.

– تحول سبک زندگی

مطلوب ترین شیوه این است که در طی ماه سبک زندگی سالم داشته باشیم تا از PMS با شدت زیاد پیشگیری شود.
از مواد غذایی سالم و کم کالری جهت کم شدن وزن استفاده کنید.
از استفاده نمک بیش از اندازه پرهیز کنید، چرا که سبب ایجاد تشنگی زیاد می شود.
مصرف کافئین را کنار بگذارید ، چرا که اضطراب و میل به غذا را افزایش می دهد .
الکل استفاده نکنید، چرا که سبب افزایش میل به غذا و انباشته شدن آب در بدن می شود.
جهت کاهش زمان ماندگاری آب در بدن، آب گرم با چند قطره لیمو بخورید.
جهت کم شدن استرس و پیشگیری از افزایش وزن، به شکل منظم تمرین کنید.
به میزان کافی پروتئین، امگا۳ و سبزیجات استفاده کنید.
جهت خارج شدن سم و آب زیاد، مایعات زیادتری را استفاده کنید.
جهت پیشگیری از نفخ ماست چکیده مصرف کنید.
همین طور می توانید دارچین، زنجبیل، چای نعناع، رازیانه، آناناس و عسل را جهت کم شدن نفخ استفاده کنید. لبنیات و سایر فرآورده های در بردارنده لاکتوز مانند ماست سبب ایجاد نفخ می شوند و هضم آن ها هم دشوار است.
از استفاده مواد خوراکی مانند لوبیا، کلم و کلم بروکسل جلوگیری کنید.
در صورتی که آب زیادی در بدنتان انباشته شده و شما را اذیت می کند، به پزشک رجوع کنید .

مطالب مرتبط:

رابطه ی مصرف قند با اضافه وزن چیست ؟ [6]
تغییرات ساده و کاربردی برای کاهش وزن [7]