فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی و رابطه آن با قدرت حافظه در میانسالی

همانطور که می‌دانید همواره فعالیت فیزیکی ، موجب سلامتی جسم و همچنین تندرستی می‌شود.اما این قضیه از آنجایی برای افراد مسن جالب می‌شود که تحقیقات جدید نشان داده است، افراد مسنی که نسبت به هم سن و سالان خود، دارای فعالیت‌های فیزیکی منظمی مانند ورزش پیاده روی هستند، دارای حافظه قویی تری نیز می‌باشند و مغز ایشان وظایف قسمت حافظه را به خوبی هرچه تمام انجام می‌دهد.

در این مطالعه که به رهبری دکتر اسکات هیز از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و در مجله “انجمن بین المللی اعصاب و روان” نشر یافته، می توان پیامدهایی برای مبارزه با کاهش قدرت حافظه در سنین پیری (مانند بیماری آلزایمر) مشاهده نمود.

دکتر هیز و همکارانش تا به حال مطالعات زیادی را مبنی بر اثرات فعالیت فیزیکی و همچنین بر روی جوانان و کهن سالان داشته است که در آخرین آنها، تاثیرات فعالیت فیزیکی بر روی کارکرد حافظه کهن سالان و تفاوت های موجود با حافظه جوانان را بررسی نموده است.

این تحقیق با استفاده از ۲۹ جوان بین سنین ۱۸ تا ۳۱ سال و ۳۱ فرد مسن بین سنین ۵۵ الی ۸۲ سال و به واسطه یک دستگاه کوچ به نام ActiGraph انجام گرفته است.وظیفه این دستگاه ثبت تمامی تحرکات و فعالیتهای مغزی افراد می‌باشد.

پس از این بررسی، محققین به نکات بسیار مثبتی در این زمینه دست یافته اند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

 

عدم فعالیت فیزیکی ممکن است تاثیر منفی بر روی توانایی‌های حافظه بگذارد

پس از فعالیت بدنی افراد شرکت کننده در این تحقیق، تست‌هایی در راستای سنجش حافظه نیز از آنها گرفته شده است تا تاثیر فعالیت‌های فیزیکی این افراد بر روی حافظه آنها مشخص شود.(به عنوان مثال تست به خاطر سپردن چهره و اسم اشخاص)

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، افراد مسنی که در طول روز به صورت منظم دارای فعالیت‌های فیزیکی نظیر پیاده روی بوده اند، نسبت به همتایان کم تحرک تر خود، از قدرت حافظه بیشتری برخوردار بوده اند و همچنین افرادی که از فعالیت فیزیکی کمی در طول روز برخوردار بوده اند، کاهش چشمگیری در قدرت حافظه ایشان به وجود آمده است.

نکته جالب توجه این نتایجات، یکسان بودن فعالیت مغزی و همچنین قدرت حافظه افراد مسن دارای تحرک منظم با افراد جوان همتای خود می‌باشد.

در آمار به دست آمده از ایالات متحده، از هر ۳ سالمند مبتلا به آلزایمرو یا زوال مغزی یک نفر جان خود را از دست می‌دهد و آلزایمر به عنوان ششمین عامل منجر به مرگ در آمریکا می‌باشد.

بنابر این چه بهتر است علاوه بر ورزش و فعالیت فیزیکی در سنین جوانی، همواره در سنین سالی سالی نیز افراد مشغول به ورزش‌هایی هرچند سبکتر مانند پیاده روی و بالا رفتن از پله‌ها باشند تا از ابتلا به انواع بیماری‌های مغزی و حافظه ای در امان بمانند.

ترجمه توسط تیم ترجمه زیباتن

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها: , , , , ,
  • نویسنده: تیم ترجمه زیباتن
  • بازديد: 235
  • نظرات: 0