هنگام رژیم گرفتن چه کنیم که یبوست نگیریم ؟

هنگام رژیم گرفتن چه کنیم که یبوست نگیریم ؟

یبوست چیست؟

یبوست تاخیر در دفع مدفوع و باقی ماندن آن در روده برای زمان زیاد و یا حرکت آرام آرام مدفوع در روده بزرگ است. یبوست یک مسئله همگانی می باشد و نمی شود آن را یک بیماری محسوب کرد اما به این خاطر که مشکلات بسیاری را برای بدن به وجود می آورد مادر بیماری ها نام دارد.برطرف کردن این مشکل بالاخص در دوران رژیم بسیار اهمیت دارد به همین علت ما در زیباتن این مقاله را آماده کرده ایم تا مطلع شویم که هنگام رژیم گرفتن چه کنیم که یبوست نگیریم؟با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص یبوست

اینکه فکر کنیم هر کسی که هر روز اجابت مزاج می کند یبوست ندارد صحیح نیست. یبوست نشانه های دارد که با توجه به آن ها می توان این مشکل را شناسایی کرد. این نشانه ها عبارتند از : مدفوع سفت و بریده بریده، دفع با فشار زیاد و درد، حس خالی نشدن به طور کامل بعد از دفع، دفعات تخلیه کم .

هنگام رژیم گرفتن چه کنیم که یبوست نگیریم ؟

هنگام رژیم گرفتن چه کنیم که یبوست نگیریم ؟

نشانه های یبوست مزمن

نشانه های یبوست مزمن عبارتند از: سر درد ناچیز، کم شدن اشتها ، حالت تهوع، نفخ شکم، ضعف بدن، حس خستگی، بی حوصلگی ،درد در ناحیه شکم ، فقدان انرژی، درد بخش تحتانی کمر .

دلایل ابتلا به یبوست

عواملی که سبب ایجاد یبوست می شوند عبارتند از :

– وراثت
-برنامه غذایی نامتناسب
-عدم تحرک لازم
– نگه داشتن مدفوع برای زمان مدت (دلیل یبوست در کودکان)
-استفاده خوراکی های تراریخته مانند پفک، چیپس و ..
-مصرف آرد سفید و محصولاتی که سبوس آن تفکیک شده است مانند نان لواش، تافتون، باگت و…
– عدم استفاده آب به میزان لازم
– عدم انجام فعالیت های فیزیکی
-مصرف مواد خوراکی کم فیبر و استفاده نکردن از سبزیجات
-فقدان میزان مایعات مورد نیاز در بدن
– رعب و وحشت از عمل جراحی
-مسافرت
-مصرف داروهای یبوست زا
-استفاده مواد غذاهای یبوست زا
-بیماری ها
-رژیم غذایی

دلایل ابتلا به یبوست در دوران رژیم

به این خاطر که افراد در زمان رژیم، مواد غذایی کمتری در قیاس به ایام عادی استفاده می کنند؛ مواد دفعی آن ها هم کاهش می یابد. وقتی که مواد دفعی کاهش یابند ، روده کمتر برای دفع تحریک شده و مدفوع برای زمان زیاد تری در روده می ماند و در آخر رطوبت آن از بین می رود. این مورد علت اصلی یبوست در دروان رژیم می باشد. به غیر از این مورد، زمانی که میزان غذای مصرفی ما کاهش می یابد ، احساس تشنگی کمتری را هم تجربه خواهیم کرد و احتیاج بدن به آب کاهش می یابد. کم آبی بدن هم از با اهمیت ترین علت های مبتلا شدن به یبوست است.

شیوه های برطرف کردن یبوست در دوران رژیم

برای برطرف کردن یبوست زمان رژیم راه حل هایی وجود دارند که ما در اینجا برای شما توضیح می دهیم.

– تغییر عادات فردی

نگه نداشتن مدفوع در شکم و خودداری از عقب افتادن تخلیه روده شیوه مناسبی جهت جلوگیری از ابتلا به یبوست است. خوب است که هر روز پس از صبحانه جهت تخلیه روده به دستشویی بروید.

– اصلاح عادات غذایی

استفاده سبوس و گزینش نان های کامل مانند سنگک، روگن، بربری سبوس دار و عدم استفاده نان تافتون و باگت. کاهش استفاده غذاهای تند و نفخ دار، مصرف روغن زیتون ، همین طور استفاده هفت عدد انجیر یا برگه زردآلو را خیس کرده که با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی تخمه شربتی مخلوط شده است. استفاده هرچه بیشتر آب و مایعات، مصرف غذاهای ملین، مصرف آلو، آلو بخارا، تمر هندی به این خاطر که این مواد خوراکی حاوی ترکیباتی هستند که موجب تحریک حرکات دودی شکل روده شده و دفع را به سهولت امکان پذیر می کنند. برای این کار می توانید تعدادی آلو را برای ۴۸ ساعت در آب بخیسانید و پس از هر وعده ۱۰ عدد استفاده کنید. گلابی، ترب، سیب با پوست، پرتقال، توت فرنگی ،کاهو، تمشک، گوجه فرنگی، انگور و کلم بروکلی هم بسیار مناسب اند. استفاده فیبر زیادتر از راه سبزیجات و میوه ها. فیبر با قطور کردن مدفوع به برطرف کردن یبوست کمک می کند. استفاده ویتامین ها بسیار مهم است چرا که فقدان ویتامین ها بالاخص ویتامین B از عوامل مهم ایجاد یبوست است.

– اصلاح عادات دارویی

خیلی از کسانی که به یبوست مبتلا هستند با کمی سردرد به دنبال داروهای مسکنی مانند استامینیوفن کدئین می روند، بی خبر از اینکه این دارو از عوامل ایجاد کننده یبوست است. و استفاده پی در پی آن مسبب ایجاد یبوست دائمی می شود.

– اصلاح عادات حرکتی و ورزشی

فعالیت ورزشی و تحرک دلیل مهم حرکات روده است. به این خاطر است که اشخاص معلول یا کم تحرک شدیدا در خطر ابتلا به یبوست قرار دارند. یکی از مطلوب ترین ورزش ها جهت برطرف شدن یبوست ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و پارو زنی هستند. با آگاهی از اینکه بهترین زمان برای ورزش کردن روزانه چه موقع است؟ در زمان مناسب فعالیت ورزشی روزانه را انجام دهید و عملکرد روده خود را تقویت کنید.

– استفاده تنفس شکمی

نفس شکمی هم تا حدی برای بهبود یبوست موثر است .

– ماساژ شکم

ماساژ شکم در مسیر کولون و در جهت عقربه های ساعت باید انجام شود. از سمت پایین سمت راست شکم شروع و تا کبد بالا می آید و به شکل عرضی به طرف چپ شکم به پایین کشیده می شود و به این شکل به دور ناف حرکت می کند.

این موراد در مد نظر قرار دهید :

شرطی شدن؛ به این معنی که در ساعت های معین در حالت دستشویی قرار بگیرید تا تحریک شوید. مطلوب تر است که دستشویی فرنگی استفاده نکنید. در صورتی که با اعمال این کارها یبوست رفع نشد، این امکام برای شما وجود دارد که از تنقیه استفاده کنید. تنقیه یک ابزار مثل توپ است که با فشار ،آب یا هر مایع دیگر را به روده ها وارد کرده تا روده ها را پاکسازی و یبوست را برطرف کند.

بیماری های مسبب ایجاد یبوست

برخی مواقع دلایل ابتلا به یبوست چیزی سخت تر از رژیم است. مانند ابتلا به بیماری های مختلف ، بعضی از بیماری های یبوست زا عبارتند از:
-مشکلات روانی مانند افسردگی وخشم
– اختلالات عصبی مانند ام اس، پارکینسون و مشکلات نخاعی
– اختلالات هورمونی مثل قند، کم کاری تیروئید، زیاد شدن عملکرد غده پاراتیروئید
-اختلالات عضوی مثل شقاق مقعد، بواسیر، تنگی مقعد، دایورتیکولوم، سرطان کولون، تنگی روده بزرگ یبوست انسدادی مانند سرطان روده بزرگ، فشار غده سرطانی داخل شکم بر روده، چسبندگی روده ها، فتق، بواسیر، آبسه دور مقعد

بیماری های ایجاد شده بر اثر یبوست

در صورتی که یبوست برای زمان زیادی با فرد باشد، مصائب و بیماری های بسیاری را برای وی به وجود می آورد. این بیماری ها عبارتند از:

-بواسیر : بواسیر یک برآمدگی رگی نزدیک سطح پوست در قسمت مقعد است و به دو بخش بواسیر درونی و بیرونی تقسیم می شود.

– واریس: انبساط رگ های خونی را واریس می نامند.

– دایورتیکولوم : دایورتیکولوم ورم کیسه مانند که بر دیوار روده بزرگ ایجاد می شود.

– فیستول: فیستول برآیند پیوند غیر نرمال بین دو عضو یا دو سطح و بافت بدن است. در فیستول مقعد این پیوند میان جداره مخاطی داخل کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد به وجود می آید که مانند یک تونل کوچک باریک غیر طبیعی در انتهای راست روده دیده می شود و به سطح خارجی پوست باز می‌شود. فیستول مقعدی به علت عفونت در نزدیکی مقعد و جمع شدن چرک در بافت نزدیک آن به وجود می آید. چرک می‌تواند یک کانال کوچک پس از خود باقی بگذارد و به سطح پوست توسعه یابد.

– سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون :یکی از سرطان های بسیار رایج این سرطان است. به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (قسمتی از روده بزرگ) سرطان کولون می گویند. این بیماری به علت رشد غیرطبیعی سلول‌ها رخ می دهد که قادر اند به سایر بافت‌های بدن حمله کنند (متاستاز) یا در آن‌ها رشد یابند. علائم این بیماری عبارتند از : مشاهده خون در مدفوع، تغییر در حرکات روده، کم شدن وزن و خستگی همیشگی.

– شقاق مقعد :بیماری شقاق یا فیشر به خاطر فشار به جداره مقعد زمان اجابت مزاج به وجود می آید. البته با اینکه دلیل اصلی شقاق مقعد معلوم نیست اما عامل آغاز این بیماری امکان دارد ضربه‌ محکمی به دیواره کانال مقعد بزند. برخی مواقع امکان دارد این ضربه به خاطر حرکت مدفوع خشک و سفت باشد. اشخاصی که عضلات تنگ تری در قسمت دریچه مقعد دارند، اغلب به این بیماری دچار می شوند.

– آبسه دور مقعد: آبسه دور مقعد یک بیماری خیلی سخت و زجر آور است که باعث به وجود آمدن چرک و عفونت در پیرامون مقعد می شود.
در این مقاله سعی کردیم به یبوست و راه کاری برطرف کردن آن در دوران رژیم بپردازیم . امیدواریم که برای شما مفید واقع شود. در زیر مطالبی را برای شما قرار داده ایم تا اطلاعات خود را در خصوص رژیم و کاهش وزن افزایش دهید.

برنامه عالی برای کاهش وزن در کوتاه مدت
کاهش وزن بدون دردسر با خوردن این سه خوراکی خوشمزه

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 1,188
  • نظرات: 0