- زیباتن - http://zibatan.ir -

چربی سوزی در ماه رمضان

نحوه چربی سوزی در ماه رمضان

روزه گرفتن ، عدم استفاده غذا در بازه زمانی اذان صبح تا اذان مغرب است که از مهمترین اعمال ماه رمضان محسوب می شود. روزه گرفتن باعث می شود که دستگاه گوارش برای ۱ ماه راحت باشد و تجدید قوا کند، همچنین انباشته های چربی زیان آور بالاخص در قسمت شکم کم شده و سموم بدن خارج شوند.ما در این مقاله در مورد چربی سوزی در ماه رمضان [1] صحبت خواهیم کرد . با ما همراه باشید.
ماه رمضان مطلوب ترین زمان جهت کاهش وزن و لاغری است. راز روزه داری در ماه رمضان ایجاد فرهنگ کم خوری و زیاد شدن عبادت است، اما عکس این راز، اشخاص بسیاری براساس یک باور اشتباه جهت برآورده کردن انرژی مورد نیاز خود در طول روز، برای وعده های غذایی ، غذاهای سنگین و پرکالری مصرف می کنند و در تا انتهای ماه ۴ الی ۵ کیلو اضافه وزن پیدا خواهند کرد .

چربی سوزی در ماه رمضان [2]

چربی سوزی در ماه رمضان

در صورتی که قصد دارید با روزه گرفتن در ماه رمضان چربی سوزی و کاهش وزن داشته باشید بهتر است نکاتی را که ما در زیباتن [3] برای شما گرد آوری کرده ایم را در طی ماه مبارک رمضان رعایت کنید.این نکات عبارتند از :

-استفاده میوه و سبزیجات

در وعده افطار و سحر میوه و سبزیجات تازه استفاده نمایید چرا که این مواد خوراکی حاوی فیبر می باشند و سبب ایجاد حس سیری زیاد تر در طول روز خواهند شد . همین طور آب و ویتامین های لازمه ی بدن را برآورده می کنند.
سالاد خیار و گوجه فرنگی را با اضافه کردن مقداری هویج، جوانه گندم، عدس و ماش می توانید برای سحری استفاده کنید . مطلوب ترین سبزی که حاوی آب خیلی زیادی است کاهو می باشد که از مبتلا شدن روزه داران به یبوست پیشگیری می کند. همچنین بااین گیاهان به سرعت لاغر می شوید [4].

-استفاده مواد غذایی سالم در سحری

در وعده سحر مواد غذایی سرخ شده، پرچرب و شیرین مصرف نکنید و درکنار غذای خود سالاد و میوه استفاده کنید چرا که این مواد در کم شدن حس گرسنگی و تشنگی اثر گذار هستند.در صورتی که در وعده سحر برای استفاده غذا میل ندارید، پیشنهاد می شود که مقداری آب، شیر و مایعاتی مانند آن مصرف کنید تا بدن در طی روز خشکی و کم آب نشود.

-وعده سحر را حذف نکنید

این وعده هیچ وقت نباید از خاطرتان برود ، چرا که با کنار گذاشتن وعده سحری در طی روز بدن دچارکاهش قند خون، کم شدن تمرکز و کاهش توان کاری می شود .
کنار گذاشتن وعده سحر سبب می شود تا دریافت پروتئین در طی روز کم شود و با گذشت زمان عضلات جهت برآورده کردن سوخت مورد نیاز بدن سوختن را آغاز کنند و سوخت و ساز یا متابولیسم پایه بدن شما کاهش یابد و در انتها در فرآیند کاهش وزنتان اختلال ایجاد شود.
کنار گذاشتن وعده سحری سبب ایجاد میل زیاد فرد به استفاده به شیرینی جات می شود و همراه با آن اضافه وزن برای شما در پیش است.

نکات مهم برای وعده افطار

وقت گرسنگی امکان دارد که به سرعت میل به غذاهای سرخ کرده و پرچرب پیدا کنید . در صورتی که این غذاها بیش از اندازه مصرف شوند سبب زیاد شدن وزن شما می شوند.
روزه تان را با غذاهایی باز کنید که فیبر و پروتئین زیادی دارند چرا که این مواد باعث متعادل شدن قند خون و بر طرف شدن گرسنگی و پیشگیری از پرخوری می شوند.
مطلوب ترین رژیمی که برای افطار باید رعایت کرد ، رژیم شامل مایعات و قندهای ساده قابل جذب می باشد چرا که در زمان افطار قند خون در کم ترین میزان خود قرار گرفته به این خاطر پیشنهاد می شود آغاز افطاری با خرما، آب گرم یا چای کمرنگ، شیر و مانند این ها باشد.
در وعده افطار یک دفعه و ناگهانی مقدار زیادی از غذا یا مایعات به معده وارد نکنید چرا که این امر باعث ایجاد سوءهاضمه می شود.
افطار خود را با مواد خوراکی سبک مثل نان، پنیر، سبزی، گردو و… آغاز کنید .
زمان افطار از مصرف نوشابه های گازدار و…به شدت خودداری کنید.
مصرف خوراکی هایی، مانند حلوا، حلیم، زولبیا و بامیه که در ماه رمضان متداول است ، میل زیاد خوردن را در افراد به وجود می آورد ؛ پس استفاده قندهای ساده، مواد نشاسته ای و مواد فیبردار را جایگزین استفاده این مواد غذایی کنید تا در ماه رمضان به غیر از حفظ سلامتی، از جذب قندهای زیان آور و چربی های بیش از حد به بدن پیشگیری کنید و حس سیری برای زمان زیادی در بدن شما ایجاد شود.
استفاده افطار باید در نخستین زمانی که امکان دارد انجام شود تا با وقت شام خوردن تداخلی نداشته باشد. فاصله زمانی افطار و شام باید به اندازه ای باشد که در زمان استفاده شام مواد غذایی هضم نشده در معده وجود نداشته باشد. وقت شام خوردن هم باید به گونه ای برنامه ریزی شود که تا پیش از خواب وقت لازم برای هضم وجود داشته باشد.
برای کنترل وزن در طول افطار و ساعات بعد از آن از مصرف انواع قندهایی مانند زولبیا و بامیه، حلوا و… اجتناب نمایید. به این خاطر که این قندها فقط برای زمان اندکی قند خون شما را بالا نگه می دارند و سبب ایجاد ضعف و بی حالی برای شما می شوند.
میزان غذای شما برای افطار باید بسیار اندک باشد تا پیش از شام خوردن از معده دفع شده و بتوانید شام بخورید بی آنکه تاثیر بدی بر شما داشته باشد.
در کمال آرامش در وقت افطار و سحر غذا بخورید چرا که در سلامتی دستگاه گوارش اثر گذار است و منجر به چربی سوزی می شود.
خیلی از اشخاص در ماه مبارک رمضان آش رشته و یا حلیم استفاده می کنند. استفاده حلیم در صورتی که بیش از اندازه روغن نداشته باشد، مانعی ندارد اما در صورتی که حلیم روغن زیادی داشته باشد برای معده مشکل ایجاد خواهد کرد. همین طور در ماه مبارک رمضان باید از مصرف آش هایی که حبوبات و رشته زیاد دارند مثل آش رشته، اجتناب کرد چرا که امکان دارد معده را اذیت کند.
حذف موادغذایی انرژی زا مثل برنج سبب کاهش وزن در ماه رمضان نمی شود.آن چیزی که در ماه رمضان سبب چاقی می شود کم شدن عملکرد های فیزیکی و عدم سوخت و ساز انرژی های ذخیره شده در بدن است پس روزه داران با ایجاد تناسب در میزان خواب و اعمال فعالیت های بدنی، همراه با رعایت تغذیه می توانند وزن خود را کنترل و چربی سوزی داشته باشند.

چربی سوزی در ماه رمضان [5]

چربی سوزی در ماه رمضان

ادویه های چربی سوز و لاغر کننده در ماه رمضان

زردچوبه: مصرف این ادویه برای کاهش التهاب اثر گذار است ، التهاب یکی از علت های چاقی و عدم کاهش وزن است.
دارچین: دارچین برای کنترل قند خون و انسولین مفید است و مانع ایجاد دیابت می شود.
پودر فلفل:دی هیدروکپسیات که در فلفل وجود دارد امکان چربی سوزی بدن را افزایش می دهد.
زنجبیل:زنجبیل تازه یا به شکل آسیاب شده اشتها را کم کرده و مانع از پرخوری می شود.
فلفل سیاه:پی پرین که در فلفل سیاه وجود دارد به بدن از راه گرمازایی کمک می کند تا بیشتر کالری را بسوزاند.
گشنیز:گشنیز سوخت و ساز بدن را بالا می برد.
زیره سبز: زیره سبز وقتی با سایر ادویه جات مخلوط شود برای فرآیند چربی سوزی بسیار موثر است.

ورزش را در ماه رمضان

در ماه رمضان فعالیت بدنی را فراموش نکنید و همه وقت را با خواب و استراحت پر نکنید. در ماه رمضان ورزش هایی مثل پیاده روی و کار با وزنه های سبک بسیار موثر هستند و تنها از ورزش های سنگین مانند دو و… پرهیز کنید.
از ورزش در مکان های گرم و مرطوب یا با لباس های گرم و چسبان اجتناب کنید و سطح بدن خود را خنک نگه دارید . مطلوب ترین زمان جهت ورزش در ماه رمضان پس از گذشت تقریبا ۳ ساعت از استفاده سحری است . خوب است که زمان یا شدت تمرینات خود را در قیاس با پیش از ماه رمضان کم کنید تا افت قند خون نداشته باشید.
وقت مناسب دیگر جهت ورزش کردن دو تا سه ساعت پس از افطار است. اما زمان افطار باید مایعات رقیق سرشار از کربوهیدرات استفاده کنید و مواد غذایی جامد را پس از جلسه تمرین یا ورزش استفاده کنید.
این نکته شایان ذکر است که رژیم چربی سوزی و کاهش وزن غیر اصولی در ماه رمضان، پیامدهای نامطلوبی مثل کمبود ویتامین، فشار پایین و ضعف جسمی را در پی دارد پس پیشنهاد می شود اشخاص چاق تحت نظر پزشک تغذیه برنامه غذایی دریافت کنند تا به غیر از کاهش وزن، سلامت جسم آن ها هم تأمین شود.

مطالب مرتبط:

انواع رژیم های لاغری رایج موثر و کارآمد [6]
چربی سوزی با این ۴ خوراکی [7]