بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین مورد نیاز در رژیم لاغری

جهت مصرف ویتامین ها و مکمل ها آگاهی از زمان مناسب مصرف هر یک بسیار مهم است. استفاده بدون مشورت با پزشک ویتامین ها پیامدهای خطرناکی را در پی خواهد داشت . این تهدیدات در کودکان، بانوان باردار و سالمندان از سایر اشخاص زیادتر است. همین طور این خطر برای اشخاصی که مکمل ویتامین های گوناگونی را با هم استفاده می کنند بیشتر است . در این مقاله بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین را برای شما آورده ایم.تا با کسب آگاهی در خصوص زمان مصرف هریک از ایجاد خطرات احتمالی برای شما پیشگیری شود.
از استفاده بیش از حد مکمل های ویتامینی خودداری کنید. اگر که چند نوع مکمل مختلف را هم زمان با هم استفاده می کنید، بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی استفاده می کنید، حتما در خصوص استفاده مکمل های ویتامین با پزشک یا کارشناس متخصص صحبت کنید. ذکر این نکته بسیار مهم است که استفاده منابع طبیعی ویتامین ها خیلی بهتر از مکمل های ویتامینی است.

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین

-مولتی ویتامین

مطلوب ترین زمان جهت استفاده مولتی‌ویتامین‌ها صبح و زمان مصرف نخستین وعده غذایی است چرا که ویتامین‌ها مواد مخلوطی هستند و مطلوب ترین زمان جذب آن ها در بدن زمانی است که با یک ماده خوراکی استفاده شوند.

-ویتامین B کمپلکس

این ویتامین‌ هم خوب است زمان صبح استفاده شود. در خصوص ویتامین‌هایی مثل ث و ب کمپلکس که جهت مقابله با استرس و خستگی تجویز می‌شوند بهتر است در زمان صبح استفاده شوند چرا که مصرف آن ها در شب سبب بروز اختلال در کیفیت خواب خواهد شد.
-مکمل اسیدفولیک
در صورتی که شما مکمل اسیدفولیک را با مواد غذایی که در بردارنده این مکمل هستند مثل اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس‌دار استفاده کنید،‌ جذب آن در بدنتان زیاد تر خواهد شد. همین طور بهتر است آن را تقریبا نیم ساعت قبل از خواب استفاده کنید.

-ویتامین B12

در صورتی که مکمل خوراکی زیر زبانی ویتامین ب ۱۲ استفاده می کنید خوب است که با آخرین وعده غذای خود آن را استفاده کنید. در غیر این صورت این مکمل را با صبحانه یا ناهار استفاده کنید.

-ویتامینC

در صورتی که مکمل ویتامین C را همراه با نوشیدنی‌های در بردارنده این ویتامین یا نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی دربردارنده ویتامین‌های A و E استفاده می کنید، جذب آن در بدن زیادتر و مطلوب تر انجام خواهد شد. در صورتی که مکمل ویتامین C استفاده می کنید، جهت جذب بهتر آن، تا تقریبا ۲ ساعت از استفاده چای، قهوه و نسکافه اجتناب کنید. همین طور بهتر است مکمل ویتامین C را تقریبا یک ساعت قبل از استفاده غذا، استفاده کنید.مکمل ویتامین C را بیش از اندازه استفاده نکنید چرا که زیاد شدن سطح این ویتامین در بدن، سبب ایجاد خطر ابتلا به اسهال و زیاد شدن ترشح شیره‌های گوارشی می‌شود.

-آهن

زمان درست مصرف قرص آهن برای جذب بهتر آن شب ها زمان خواب یا پیش از صبحانه یا ۲ ساعت بعد از صرف غذا است . معمولا مصرف قرص آهن با معده خالی مطلوب ترین شیوه استفاده آن است چرا که جذب آهن بسیار بیشتر انجام می شود. اما این امر شدنی نیست چرا که قرص آهن مشکلات گوارشی زیادی را برای فرد به وجود می آورد ، و در انتها فرد مجبور است آهن را همراه با غذا مصرف کند .در کل مطلوب ترین وقت برای استفاده مکمل آهن دو ساعت پس از صرف غذاست . استفاده مکمل آهن با وعده های غذایی سبب کم شدن زیاد جذب آهن می شود .همان گونه که پیش تر هم اشاره شد زمان استفاده قرص آهن ، از مصرف شیر ، لبنیات ، نان سبوس دار ، چای ، فیبر و قرص کلسیم اجتناب نمایید . چرا که همه این مواد خوراکی سبب کاهش جذب آهن می شوند.

-ویتامین های A, D, E, K

بهترین وقت برای استفاده این ویتامین ها با یکی از وعده های غذایی اصلی می باشد به این خاطر که وجود میزان زیادی چربی در غذا جهت جذب این ویتامین ها مهم است. استفاده بیش از حد این چهار ویتامین پیامدهای کوتاه مدت و دراز مدت زیادی را درپی خواهد داشت.

-زینک

مکمل روی هم اکنون مورد توجه همگان قرار گرفته است چرا که روی به کم شدن مشکل ریزش مو و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند . بهتر است این قرص را با معده خالی مصرف کنید .

-منیزیم

منیزیم، ماده‌ی معدنی می باشد که کارکرد عصب‌ها را تنظیم کرده و فشار خون را کنترل می‌کند . همچنین با همکاری کلسیم به استخوان سازی می پردازد . اکثر افراد منیزیم مورد نیاز را دریافت می‌کنند اما فقدان منیزیم می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع، از دست دادن اشتها، خستگی و ضعف شود.
در بین همه ویتامین‌ها و املاحی که استفاده می‌کنید، منیزیم گونه ای است که بهتر است شب‌ها استفاده شود. چرا که منیزیم قادر است به شما کمک‌ کند تا خوابی سالم و با کیفیتی داشته باشید. اشخاصی که در شب گرفتگی عضله پا را تجربه می کنند با استفاده منیزیم این مشکل تا اندازه برایشان رفع خواهد شد. امکان دارد منیزیم برای سیستم گوارش سنگین باشد و سبب مدفوع شل و آبکی شود. در صورت مشاهده چنین عوارضی ، دوز استفاده منیزیم‌ را کاهش دهید ؛ یک دوز ۱۰۰ میلی گرمی مناسب است.

-یونی زینک

این ویتامین را بهتر است برای جلوگیری از ایجاد تهوع و استفراغ همراه با غذا استفاده کنید.

-مولتی ویتامین مینرال

بعضی اشخاص امکان دارد حس کنند که استفاده مولتی ویتامین‌ها در شب، با کیفیت و کمیت خوابشان تداخل ایجاد می کند و سبب می شود تا دیرتر بخوابند و ساعات خوابشان کاهش یابد.بر اساس بررسی های انجام شده میان خواب بی کیفیت و استفاده مولتی‌ویتامین رابطه هایی وجود دارد اما این موضوع تأیید نمی‌کند که ویتامین‌ها سبب بی‌خوابی می شوند.در صورتی که این اتفاق برای شما هم افتاده است که استفاده ویتامین در شب سبب بی خواب شدنتان می‌شود، پس مطلوب ترین زمان استفاده مولتی ویتامین مینرال برای شما صبح‌ها است.

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین

بهترین زمان مصرف مکمل های ویتامین

-امگا ۳

ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﮕﺎ ۳ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯼ ﺍﺻﻠﯽ استفاده چرا که ﻣﮑﻤﻞ ﺁﻥ گونه ای ﺭﻭﻏﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ در کنار ﻏﺬﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺟﺬﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ. اشخاصی ﮐﻪ پس ﺍﺯ استفاده ﺁﻥ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﭘﺎ را تجربه می کنند، ﻣﮑﻤﻞ ﺭﺍ پیش ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ استفاده ﮐﻨﻨﺪ.
قرص امگا ۳ را هم نباید حل کنید و از جویدن آن خودداری کنید، این قرص را باید یک جا قورت دهید. استفاده همزمان ویتامین E با امگا ۳ بسیار خوب ﺍﺳﺖ، ﻭ این ویتامین مانع اکسیداسیون زیان بار ﺍﻣﮕﺎ ۳ ﺭﺍ می شوند.

-بیوتین

مطلوب ترین زمان جهت استفاده ویتامین های گروه B صبح‌ها، بعد از برخواستن از خواب است. در صورتی که این ویتامین را با معده خالی بخورید ، میزان زیادی از آن جذب می‌شود. این ویتامین سبب زیاد شدن انرژی بدن شده و استفاده زیاد آن در طی روز ممکن است اختلالات در خواب را در پی داشته باشد.

چه مکمل هایی را نباید با هم مصرف کرد؟

اگر مکمل کلسیم و آهن برای شما همزمان تجویز شد ، سعی کنید حتما فاصله زمانی استفاده این دو مکمل با هم را رعایت نمایید.
از استفاده همزمان میزان زیاد ویتامین E به صورت مکمل همراه با مکمل ویتامین K اجتناب کنید ، به این خاطر که ویتامین E در فرایند مکانیسم کارکرد ویتامین K تداخل به وجود می آورد و سبب زیاد شدن ریسک خونریزی می شود . همین طور دقت داشته باشید در صورتی که داروی ضد انعقاد وارفاین مصرف می کنید نباید همراه آن مکمل ویتامین E مصرف کنید چرا که با هم تداخل دارند .
در صورتی که مکمل آهن مصرف می کنید . جهت جذب بهتر آن ، پس از استفاده آن حداقل تا دو ساعت پس از آن شیر ، پنیر و ماست ، تخم مرغ ، اسفناج ، چای یا قهوه و حبوبات استفاده نکنید.
مکمل آهن و روی با هم تداخل دارند . در صورتی که قرص آهن مصرف می کنید ، ۶ ساعت با استفاده قرص روی فاصله بگذارید . بهتر است استفاده قرص روی با دیگر دارو ها حداقل ۲ ساعت فاصله داشته باشد .
ما در زیباتن این مقاله را آماده کردیم تا شما عزیزان با آگاهی از زمان درست مصرف مکمل ها بسلامت خود کمک کنید.

مطالب مرتبط:

این ویتامین ها برای خانم ها معجزه می کند
رشد موها با جا دادن چند ویتامین در رژیم غذایی

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 99
  • نظرات: 0