عوارض رژیم لاغری سریع

عوارض رژیم لاغری سریع

آیا رژیم های لاغری سریع عوارض دارند؟

زمانی که تصمیم می گیریم لاغر شویم نخستین مقصود ما کاهش وزن سریع است اما به پیامد های آن نمی اندیشیم. لاغری با تصحیح رژیم غذایی و عملکرد های ورزشی رخ می دهد که در برنامه های لاغری سریع این اصول را از یاد می بریم . ما در زیباتن در این مقاله عوارض رژیم لاغری سریع را برای شما آورده ایم.با ما همراه باشید.
” در۶۰روز ۶ سایز کم کنید! ” ” در ۷ روز ۵ کیلو کم کنید! ” ” نحوه کاهش وزن در سه روز” متاسفانه در این روزها تبلیغات زیادی از این دست را می شنویم در صورتی که کارشناسان تغذیه شیوه آهسته و پیوسته را پیشنهاد می کنند.کم شدن وزن بی آسیب از نظر سازمان جهانی غذا، نیم تا یک کیلو در هفته است. اما بسیاری از افراد برای دست یابی به هدف خود برنامه های کاهش وزن سریع را انتخاب می کنند.

عوارض کاهش وزن سریع 

– از عوارض کاهش وزن سریع این است که مانع کسب مواد مغذی برای شما می شود .

خیلی از رژیم های سریع و برنامه های غذایی دسته ای از مواد غذایی را به کلی کنار می گذارند یعنی امکان درد مواد مغذی کلیدی، ویتامین ها و مواد معدنی که برای تندرستی احتیاج است را از دست بدهید. مثلا برنامه غذایی که در آن لبنیات کنار گذاشته می شود باعث نقصان کلسیم می شود و رژیمی که کربوهیدرات ندارد به میزان لازم از آن فیبر بدست نمی آورید . در رژیم کم کالری بسیار مهم است که به کسب مواد مغذی مثل کلسیم، ویتامین D، ویتامین B-12، فولات و آهن دقت شود.عوارض کمبود مواد مغذی کم شدن انرژی، مو و ناخن های شکننده، ریزش مو، خستگی زیاد، کم شدن کارکرد سیستم ایمنی، ضعیف شدن استخوان ها و پوکی استخوان است.

رژیم لاغری سریع سرعت سوخت و ساز را کاهش می دهد .

این رخ داد در کاهش وزن سریع به خاطر کمبود زیاد کالری رخ می دهد . محققان با انجام پژوهش بر رژیم های غذایی بسیار کم کالری به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگان در این سبک رژیم ها هر اندازه وزنشان کاهش می یابد سرعت سوخت و سازشان هم پایین تر می آید. در انتها این کندی سرعت سوخت و ساز سبب می شود تا شرکت کنندگان مجدد به وزنشان قبلی خود باز گردند و حتی اضافه وزنشان از شروع رژیم هم زیاد تر شود.

– یکی دیگر از عوارض لاغری سریع این است که برخی مواقع به جای چربی، عضله از بین می روند.

زمانی که وزن خود را کاهش می دهید ، قصد دارید از شر بخش هایی شامل بافت چربی و نه بافت عضلانی رها شوید. تا به حال کسی نبوده است که از مقدار زیاد بافت عضلانی خود شاکی باشد اما در صورتی که خیلی زود کالری کم کنید بافت عضلانی شما هم صدمه می بیند. رژیم های غذایی خیلی کم کالری بدن را وادار می کنند تا برای برآورده کردن انرژی بافت عضلانی را هم بشکند. با از دست دادن بافت عضلانی باید زیبایی اندام خود را فراموش کنید و همچنین در پس این رخ داد سرعت سوخت و ساز هم کاهش می یابد. عضله از لحاظ سوخت و ساز در قیاس به چربی بسیار فعال تر است به این معنی که نیم کیلو عضله کالری زیادتری در قیاس به نیم کیلو چربی می سوزاند. در اصل از دست دادن بافت عضلانی با سوزاندن کالری کمتر در طی روز برابر است. تثبیت بافت عضلانی سبب می شود تا سوخت و ساز بالا بماند. تراکم مواد معدنی استخوان هم امکان دارد با کاهش وزن سریع کم شود . این یعنی در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارید.

– لاغری سریع سبب کم آبی شدن بدن می شود.

در دو هفته نخست استفاده برنامه لاغری به خاطر از دست دادن آب بدن، شما کاهش وزن سریعی را تجربه خواهید کرد. بالاخص در برنامه های غذایی کم کربوهیدرات یا فاقد کربوهیدرات که بدن آب زیادی را از دست می دهد. به این خاطر رژیم های کتوژنیک جهت لاغری سریع برگزیده می شوند. از پیامدهای از دست دادن آب بدن مشکلاتی مانند یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و بی انرژی بودن است.در اینجا رژیم راحت و معجزه آسانی کتوژنیک برای شما قرار داده شده است.

– استفاده از رژیم لاغری سریع باعث افزایش حس گرسنگی می شود .

زمانی که رژیم های غذایی خیلی کم کالری را به کار می برید . سطح لپتین یا همان هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می کند دچار نوسان می شود. زمانی که لپتین به طور طبیعی عمل کند به مغز می گوید چه وقتی بدنتان به میزان لازم چربی دارد و این علامتی است برای مغز که مشخص کننده سیری است. اما بررسی ها مشخص کرده اند که در رژیم های غذایی خیلی کم کالری سطح نامتوازن لپتین باعث به وجود آمدن وسواس غذایی می شود. در این اوضاع اکثر مواقع حس گرسنگی پیدا می کنید و این حس منجر به پرخوری خواهد شد.

– استفاده از رژیم لاغری سریع می تواند به سلامت روانی تان صدمه بزند.

در صورتی که به سرعت کاهش وزن را تجربه کردید امکان دارد مشکلات روانی را در پی داشته باشد. در صورتی که فردی جهت دست یابی به وزن و اندام ایده آل عجله داشته باشد این امکان وجود دارد که به مشکلاتی مانند دیسمورفیا بدن، آناروکسیا یا بولیمیا مبتلا شود.

– از دیگر پیامد های استفاده از رژیم لاغری سریع تحول در گوارش ( یبوست یا اسهال ) است.

با کم شدن وزن زیاد امکان دارد یبوست یا اسهال برای شما ایجاد شود و دلیل آن این است که سرعت گوارش دچار تحول می شود که تا اندازه ای به سبک غذایی که مصرف می کنید بستگی دارد. برای نمونه در صورتی که برنامه کم کالری دارید و گوشت را بیشتر استفاده می کنید امکان دارد به یبوست مبتلا شوید به این خاطر که به طرز چشمگیری استفاده فیبر را کم کرده اید. با این حال در صورتی که در برنامه غذایی میوه و سبزیجات را بیشتر استفاده کنید سرعت فرآیند گوارش خود را زیاد خواهید کرد.
– سردرد هم از پیامدهای رایج استفاده کردن از رژیم های غذایی بسیار کم کالری و کم کالری است.

علت ایجاد این سردرد ها این است که این برنامه غذایی امکان دارد حاوی کربوهیدرات کمی باشند و سبب کمبود گلیکوژن در بدن شوند. زمانی که این چنین اتفاقی رخ می دهد بدن بافت عضلانی را شکسته تا گلیکوژن ذخیره شده در آن ها را برای مغز بفرستد. مغز فقط از گلیکوژن به عنوان سوخت استفاده می کند. در صورتی که انباشته های مغز دچار کمبود شوند بدن چربی های انباشته شده را گرفته و به چیزی مانند گلوکز تبدیل می کند که مغز از آن ها استفاده کند. پیامد چنین رخ دادی سردرد می باشد.

– از دیگر عوارض استفاده از رژیم کاهش وزن سریع خطر سنگ کیسه صفرا می باشد.

بر مبنای بررسی های انجام شده تقریبا ۱۵ تا ۲۵ درصد افرادی که لاغری سریع را تجربه می کنند امکان دارد دچار سنگ کیسه صفرا شوند. کیسه صفرا حاوی صفرایی است که کبد تولید می کند. کیسه صفرا، صفرا را در روده کوچک رها می کند تا مولکول های چربی در آنجا را شکسته شوند. کاهش زود هنگام وزن خطر تشکیل سنگ های کوچک در کیسه صفرا را زیاد می کند. این سنگ ها سبب ایجاد گرفتگی می شوند که برای درمان راهی جز برداشتن کیسه صفرا با جراحی وجود ندارد. در صورتی که میزان زیادی کاهش وزن داشته اید و یا قصد دارید به سرعت وزن خود را کاهش دهید باید حتما با پزشک خود مشورت کرده و زیر نظر متخصص مربوط باشید.

– در استفاده از رژیم کاهش وزن سریع امکان دارد که وزن کاهش یافته مجدد بازگشت داشته باشد.

بررسی ها مشخص کرده اند که تقریبا ۲۰ درصد اشخاصی که اضافه وزن دارند و برنامه دراز مدت جهت کاهش وزن استفاده کردند تقریبا تا یک سال وزن کاهش یافته را ثابت نگه داشتند. این اشخاص چطور وزن خود را پایین نگه داشته اند؟
شیوه مشخصی جهت لاغری موفق وجود ندارد اما جهت کاهش وزن موفق الزامی است دو مورد را حتما رعایت کنید: مورد اول اینکه باید پیگیر برنامه غذایی خود باشید و بی توقف آن را ادامه دهید. دوم اینکه ورزش را حتما در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید. مشکل کاهش وزن سریع این است که در دراز مدت پایدار نیست و کمک زیادی به سلامت عمومی بدن نمی کند. پس بهتر است که برای کاهش وزن درست و اصولی به کارشناس مربوطه رجوع کرده و رژیم غذایی درست را همراه با ورزش ادامه دهید. اینگونه ضامن سلامتی خود همراه کاهش وزن باشید.

مطالب مرتبط:

لاغری سریع: سودجویی یا واقعیت علمی؟
نکاتی برای لاغری

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 74
  • نظرات: 0