افسردگی کودکان

افسردگی کودکان چیست و چگونه درمان می شود ؟

افسردگی کودکان چیست و چگونه درمان می شود ؟

افسردگی شایع ترین بیماری قرن محسوب می شود. اما افسردگی ویژه ی سن و سال و یا جنس خاصی نیست و بر خلاف تصور می تواند کودکان را نیز دچار کند. افسردگی کودکان یکی از بیماری های شایعی است که کمتر به آن پرداخته می شود.

افسردگی کودکان

بر خلاف حیوانات برای نوزاد انسان لمس کردن و تماس فیزیکی بسیار تعیین کننده است. کوتاهی کردن مادر در ناز و نوازش کردن و به آغوش کشیدن فرزند می تواند ریشه بسیاری از بیماری های روحی او در آینده گردد. اگر کودک در سال های اولیه زندگی مورد مهر و محبت مادر قرار نگیرد و نیازهای فیزیولوژی و عاطفی او به موقع و با کیفیت برطرف نشود با احساس عدم امنیت و کمبود بزرگ خواهد شد و این احساس کمبود در بزرگسالی موجب بروز افسردگی می گردد. وقتی کودکی برای پناه بردن به دنبال مادر خود بگردد و او را نیابد ممکن است واکنش هایی نظیر پرخاشگری به اطرافیان, ساکت و بهت زده شدن, گریه آرام و بی صدا از خود نشان دهد. در این حالت ها کودک احساس کمبود خواهد کرد. اگر کودک زمانی که به دنبال مادرش است او را نیابد و دیگران به جای مادر برای کمک به او بروند و کودک آنها را پس بزند به معنای آن است که وی اطرافیان را در ایجاد حالات روحی خود مقصر می داند و ممکن است فکر کند همه می خواهند او را ناراحت کنند. کودک فکر می کند دوست داشتنی نیست و باید کاری کند تا در نزد دیگران دوست داشتنی تر به نظر برسد وگرنه اگر این مشکل را نداشت مادرش رهایش نمی کرد ! این رفتار کودک ممکن است در بزرگسالی نیز تکرار شود و او همین توقعات را نیز برای مثال از همسرش داشته باشد. بنابراین ریشه خیلی از افسردگی های بزرگسالی را باید در دوران کودکی جست. بهترین راه برای درمان و پیشگیری از افسردگی کودکان , ایفای نقش موثر مادر برای کودک است. علاوه بر آن مراجعه به روانشناس و روانپزشک و در صورت لزوم مصرف دارو می تواند به درمان افسردگی و پیشگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

گردآوری : http://zibatan.ir

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها: , , , , ,
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 528
  • نظرات: 0