مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی

مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی

انواع نان و کالری آن ها در رژیم غذایی

گندم در دسته غنی‌ترین غلاتی قرار دارد که در طبیعت وجود دارند و بیشتر ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیوم و روی در این ماده خوراکی موجود است.همان طور که می دانید نان در همه جهان، یک غذای مهم و بنیادین به شمار می رود که دربردارنده کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و بعضی از ویتامین‌ها می باشد ؛ اما این خوراکی مهم هم گونه های مختلفی دارد و با توجه به نحوه پخت و مواد استفاده شده در آن امکان دارد اهمیت غذایی این خوراکی بالا و پایین شود. ما در زیباتن این مقاله را آماده کردیم تا به مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی بپردازیم . باما همراه باشید.
یک ‌دانه گندم دارای سه بخش مهم به اسم سبوس، آندوسپرم و جوانه است.
سبوس بیرونی ترین لایه دانه می باشد که در حال حاضر مزیت های آن برای همه ما روشن است و بر مبنای بررسی های انجام شده هیچ ماده خوراکی برای آسان سازی و بهتر شدن کارکرد دستگاه گوارش با سبوس قابل قیاس نیست.اصولا برای آماده کردن نان آرد گندم به کار برده می شود. به این خاطر که مقدار گلوتن آن خیلی زیاد است.گلوتن یک ماده پروتئینی است که باعث ایجاد حالت اسفنجی، پف کردن خمیر و تردی نان می‌شود.
مواد موجود در گلوتن نان به ‌عنوان یکی از دلایل بیات شدن نان محسوب می شوند. گلوتن موجود در نان بر لطافت و کش آمدن بافت محصول نهایی اثر دارد و یکی از شیوه های مشخص کردن کیفیت آرد مقدار گلوتن موجود در آن است.

مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی

مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی

ارزش غذایی نان

هر بزرگسال با استفاده روزانه ۳۰۰ گرم نان این امکان را دارد که قریب به ۵۰ درصد انرژی، بیش از ۶۰ درصد تیامین و نیاسین، ۳۰ -۴۰ درصد کلسیم و ۸۰ درصد آهن مورد احتیاج روزانه خود را برآورده کند.
همین طور ۴۵ درصد پروتئین مورد احتیاج برای سطح متوسط جامعه و ۶۰% پروتئین برای فقرا، از راه استفاده نان برآورده می شود.
شیوه درست نگهداری نان
نان سالم خصوصیاتی دارد که نبود یک از آن‌ها امکان دارد مرغوبیت و ارزش غذایی نان را تحت تاثیر قرار دهد.
نان سالم به طور کامل پخته و برشته است اما روی آن نباید نشانه‌ای از سوختگی داشته باشد.
یک نان مطلوب، بافت لطیف و یکنواختی دارد، عطر و مزه آن مورد پذیرش است، به سهولت برش می خورد و به سرعت بیات نمی‌شود.
قرار دادن نان‌های داغ روی هم سبب به کپک‌زدگی، بیات‌شدگی و فاسد شدن سریع نان می‌شود که پسماند های نان و مشکلات گوارشی را زیاد می کند.
مطلوب ترین شیوه جهت حفاظت نان این است که بگذاریم بعد از پخت ، نان به دمای اتاق برسد و سپس آن را بسته‌های پلاستیکی در فریزر قرار دهیم.
اما گذاشتن نان در یخچال به خاطر کریستاله شدن سلول‌های آبی که درآن وجود دارد سبب بیات شدن زودتر نان می شود.
به خاطر داشته باشید که در زمان خرید نان‌های صنعتی بسته‌بندی ‌شده لیبل تغذیه‌ای آن را مشاهده کنید و به علامت سازمان غذا و دارو و نشان سلامت آن دقت کنید.

انواع نان

در کل نان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند:

۱٫ نان سفید یا نان گندم، این نان پرکالری ترین نوع نان است.
قسمت زیادی این نان سرشار از کربوهیدرات ساده می باشد و سریعا پس از مصرف باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. این نان برای اشخاصی که مشکل چاقی و یا بیماری زمینه‌ای دیابت دارد زیان آور است و بهتر است نان قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار به جای آن استفاده شود.
۲٫ نان سبوس‌دار یا قهوه‌ای، نان آماده شده از آرد در بردارنده سبوس است. سبوس با به وجود آوردن حس سیری سبب استفاده وعده‌های غذایی کمتری می‌شود.از سمتی هم فیبری که در این نان وجود دارد سبب به بهتر شدن کارکرد و برطرف شدن مشکلات گوارشی می شود و راحت تر شدن عمل دفع را در پی دارد.
سبوس نان که حاوی ویتامین‌های گروه B است سبب تنظیم قند خون، کلسترول و چربی می‌شود و مطلوب ترین نان برای تمامی افراد، به خصوص افراد دارای اضافه‌وزن و دیابتی‌ها است.
در این نان‌ها بعد از روند تخمیر، اسید فیتیک آن ویران و همه موادی که در آن وجود دارد آزاد و جذب بدن می شود. نان‌های تیره یا همان نان های سرشار از سبوس اغلب اهمیت غذایی زیادتری در قیاس به نان‌های سفید و روشن دارند. استفاده نان سبوس‌دار از جذب سریع قند و چربی در خون پیشگیری می کند.

نان بربری

بربری یکی از پرطرفدارترین نان‌های سنتی ایرانی‌ها به خصوص برای هموطنان آذری‌زبان است که از آرد گندم نیمه کامل یا نیمه سبوس گرفته درست می‌شود. عطر خوش بربری به اندازه ای است که اگر از کنار نانوایی بربری گذر کنید حتما هوس می کنید از این نان بخرید. در هر کف دست از نان بربری بدون حساب کردن انگشتان ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

نان تافتون

تافتون هم از دیگر گونه های نان‌های سنتی ایرانی‌ است که محبوبیت بسیاری دارد. این نان از آرد گندم سفید یا سبوس گرفته آماده می‌شود. نان تافتون اصولا گرد است و تقریبا قطر آن ۴۰ سانتی‌متر است. این سبک نان در زمان های قدیم بی‌نمک آماده می‌شد و به عنوان نان رژیمی برای بیمارانی که فشار خون دارند به کار برده می شد. در هر کف دست از نان تافتون ۳۵ کیلوکالری انرژی دارد.

نان لواش

لواش، نان سنتی مردم ارمنستان می باشد؛ این نان از نان‌های پرطرفدار ما ایرانی‌ها است . در آماده سازی این نان نازک آرد سفید به کار برده می شود. به این خاطر که جهت آماده کردن این نان آرد سفید و جوش‌شیرین مصرف می‌شود از نظر تغذیه‌ای در قیاس به دیگر نان‌های سنتی ایرانی از مقام و مرتبه پایین تری برخوردار است. در هر کف دست نان لواش حدود ۲۵ کیلوکالری انرژی موجود است.

نان سنگک

سنگک، نان ملی ایرانی‌ها و بی تردید پرطرفدار ترین نان می باشد که بر سنگریزه‌های داغ در تنور آماده می‌شود؛ البته در حال حاضر سبک ماشینی سنگک هم طبخ می گردد که محبوبیت زیادی ندارد. این سبک نان را از آرد کامل یا حاوی سبوس آماده می‌کنند. این خصوصیت سبب شده نان سنگک از نظر ارزش تغذیه‌ای در قیاس با دیگر نان ها مقام بالاتری داشته باشد. در هر کف دست از نان سنگک ۷۵ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.

مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی

مقایسه انواع نان و کالری هر نوع نان در رژیم غذایی

نان باگت

باگت، نانی فرانسوی می باشد که از آرد گندم سفید آماده می‌شود. این نان بافتی یکنواخت و قطر خوبی دارد . این نان رنگ روشنی دارد و پوک است. همین طور پوسته آن تردی مطلوبی دارد و جهت آماده کردن انواع ساندویچ خوب است. در هر برش ۳۰ گرمی از نان باگت تقریبا ۷۵ کیلوکالری انرژی موجود است.

نان تست

تست گونه ای نان ورقه شده انگلیسی است که با گذاشتن آن در برابر حرارت، برشته می‌شود. نان تست را می شود با آردگندم و آرد روگن درست کرد. در صورتی که برای آماده کردن نان تست آرد روگن یا چاودار به کار برده شود به این خاطر که این آرد رنگ تیره ای دارد، نان تست آماده شده هم تیره است که به تست سیاه مشهور است. نان عسلی ویژه و مقوی برای دانش آموزان را می شود با نان تست آماده کرد. هر برش نان تست متوسط، مساوی یک واحد نان و ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد.

نان جو

یکی از گونه های متداول نان به خصوص برای افرادی که رژیم های لاغری دارند نان جو است که از آرد جو آماده می‌شود. آرد جو در قیاس به آرد گندم توانایی سیرکنندگی و فیبر زیادتری دارد؛ پس برای افرادی که قصد استفاده از رژیم لاغری دارند، گزینه بهتری است؛ البته کالری آن با دیگر نان‌های آماده شده از آرد گندم تفاوتی ندارد. در هر کف دست نان جو تقریبا ۸۰-۷۵ کیلوکالری انرژی موجود است.

نان سوخاری

نان سوخاری، نان حجیم شده‌ای را می گویند که آن را برش می دهند و درون فر خشک می کنند. نان های خشک مانند نان سوخاری اگر که از آرد کامل آماده شوند، از نظر تغذیه‌ای بسیار نافع اند. نان‌های خشک مانند نان سوخاری شاخص گلایسمی پایین و خاصیت سیرکنندگی زیادی دارند. این نان برای افراد دیابتی‌ها و افرادی که می خواهند لاغر شوند ، انتخاب خوبی هستند. در یک تکه نان سوخاری متوسط تقریبا ۳۵ تا ۴۰ کیلوکالری موجود است.

نان همبرگری

همان گونه که از نام آن مشخص است ، این نان جهت سرو همبرگر به کار برده می‌شود. این نان خوش طعم بر این مبنا که شیرین شده یا شیرین نشده باشد، حاوی کالری متفاوتی است. در بیشتر رستوران‌ها نوع شیرین شده این نان را مصرف می کنند. در هر ۳۰ گرم نان همبرگر معمولی که حدودا برابر نیمی از آن است تقریبا ۸۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد.
حال شما می توانید بر اساس رژیم غذایی خود و مقدار کالری که باید در روز دریافت کنید هریک از نان های ذکر شده را برای رژیم خود برگزینید .در زیر ما مطالبی را قرار داده ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی مفید است.

چگونه بر مقاومت بدن به رژیم غذایی مقابله کنیم؟
۱۰ نکته حیاتی در رژیم غذایی روزانه شما

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 73
  • نظرات: 0