برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم؟

برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم؟

تغذیه مناسب جهت پیشگیری و درمان کرونا

کرونا ویروس‌ها مجموعه عظیمی از ویروس‌ها و در دسته کرونا ویریده قرار دارند که از ویروس سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های سخت تری مانند سارس، مرس و کووید ۱۹ را در بر می گیرد.کرونا ویروس‌ها برای محققان در سال ۱۹۶۵ هویدا شد و بررسی ها بر این ویروس به شکل پیوسته تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. در واقع این ویروس در پستانداران و پرندگان گسترش می یابد ، با این همه تا به حال هفت کرونا ویروس انتقال داده شده به انسان، پیدا شده ‌است. آخرین گونه این ویروس ، کرونای جدید، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با شیوع و گسترش میان انسان ها کشف شده است . دوره پنهان تقریبا طولانی این بیماری تنفسی چند روز تا دو هفته طول می کشد و این امر سبب می‌شود بیماران مبتلا به این بیماری تا قبل از پیدایش نشانه هایی مانند تب و تنگی نفس به مراکز درمانی رجوع نکنند. زیباتن این مقاله را آماده کرده است تا همه ما آگاه شویم برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم ؟ با ما همراه باشید.

علائم و نشانه‌های این ویروس در کشور ما ایران هم دیده شده است . به گفته از مقامات وزارت بهداشت و درمان در شهرهای گوناگون ایران افرادی بر اثر این ویروس جان باخته اند.
خوب است بدانید که بهترین عامل بازدارنده ابتلا به کرونا ویروس تقویت و بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن است و همین طور یکی از عوامل کاهش کارکرد سیستم ایمنی بدن ترس و استرس است. بیماران مبتلا به ویروس کرونا با تقویت و بهبود بخشی به کارکرد سیستم ایمنی به سرعت ، به درمان کرونا دست می یابند.

برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم؟

برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم؟

تغذیه صحیح از دسته شیوه های با اهمیت محارست از سلامتی است و از این راه می شود خیلی از بیماری‌های عفونی را از بین برد و از پیدایش آن جلوگیری کرد.
پزشکان اظهار دارند که : کارکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی مانند ویروس کرونا دارد، علاوه بر این بیماری های زمینه ای مثل دیابت، ریوی، قلبی و تغذیه نادرست از عوامل شدت بخش به این بیماری هستند.
همگان باید با دقت به اوضاع موجود جامعه و رواج ویروس کرونا به شکل وسواسی در پی استفاده از مکمل‌ها نباشند و از یک برنامه غذایی متنوعی که حاوی تمام گروه‌های غذایی باشد پیروی کنند.
استفاده روزانه مواد خوراکی سرشار از ویتامین C مانند سبزی و سالاد با غذا، میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی های حاوی ویتامین C مانند کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای از مواد خوراکی مناسب ویتامین C می باشند بسیار مهم است.
استفاده روزانه یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C لازمه ی روزانه بدن را برآورده می کند، این نکته شایان ذکر است که: هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره رنگ مانند اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از دسته مواد غذایی مناسب حاوی ویتامین A می باشند، در کل برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری و بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن استفاده روزانه ۳ واحد از مجموعه سبزی ها ” غیر از سبزی های نشاسته ای” و دست کم ۲ عدد میوه پیشنهاد می شود.
همچنین اطفال زیر ۵ سال، زنان باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی استفاده می کنند، احتمال ابتلا به این ویروس برای آن ها بیشتر است و خوب است جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس موارد لازم تغذیه ای را رعایت نمایند.
مصرف روزانه سبزی یا سالاد با آب لیموترش یا آب نارنج ، هویج و کدوحلوایی ، استفاده روزانه پیاز خام به خاطر وجود ویتامین C در آن با وعده های غذایی ، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مثل حبوبات یا تخم مرغ، جوانه های گندم ، ماش و شبدر در برنامه غذایی و میوه های سرشار از آنتی اکسیدان فصل مانند انار، پرتقال های تو سرخ ، گریپ فروت پیشنهاد می شود.
فقدان ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سبب کاهش کارکرد سیستم ایمنی بدن می شود، می توان مواد خوراکی حاوی این ۲ ریز مغذی مانند حبوبات را به جای گوشت، شیر و لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار زیادتر مصرف کرد.
در این زمان که ویروس در حال انتشار است از استفاده سوسیس، کالباس، دیگر فست فودها و خوراک های چرب و سنگین و غذاهایی که به طور مطلوب پخته نشده اند مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز آن ها پخته نشده اجتناب کنند. همچنین از مصرف غذا و مایعات در مکان هایی که از لحاظ بهداشتی قابل اعتماد نیستند، اجتناب شود و اگر نشانه های سرماخوردگی را در خود مشاهده کردند خوراک های آبکی مثل سوپ و آش با آب لیموی تازه و مایعات گرم مصرف کنند.

آبمیوه‌های مناسب برای پیشگیری و درمان کرونا

آب کلم

آب کلم حاوی ویتامین‌های نافع، مواد معدنی مقوی و اثر گذار، آنتی‌اکسیدان های مختلف، منبع عظیم ویتامین A، C، ویتامین B6، منیزیم، مس و آهن است. خوب است کلم را با چغندر یا لبو که حاوی فولاد و انواع ویتامین‌ها هستند استفاده کنید.

آب توت فرنگی و کیوی

مخلوط آب توت فرنگی و کیوی یک آبمیوه شدیدا موثر بر بهبود قدرت سیستم ایمنی بدن است. این آب میوه داروی طبیعی جهت بهبود کارکرد دستگاه ایمنی در جلوگیری از ابتلا و درمان کرونا ویروس است.
در صورتی که آبمیوه توت فرنگی و کیوی را همراه با مقداری نعناع تازه مصرف کنید در اصل خواص آن را دو چندان کرده‌اید به این خاطر که نعناع ماده ای سرشار از ویتامین B9، ویتامین A، منیزیم و روی می باشد.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی یکی ماده خوراکی حاوب ویتامین C و ویتامین A می باشد.

آب کدو تنبل

کدو تنبل هم حاوی ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین E و روی یا همان زینک است که برای درمان و پیشگیری از کرونا مناسب است.

مخلوط آب پرتقال، گریپ فروت و لیمو

پرتغال، گریپ فروت و لیمو هم به این خاطر که سرشار از ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان می باشند، جهت بهبود کارکرد سیستم بدن مثل یک داروی شگفت انگیز کار می‌کنند. در صورتی که آب این سه میوه را با هم مخلوط می کنید یک منبع قوی از ویتامین ث در دست دارید.

آب هویج

هویج هم یکی از صیفی جات حاوی ویتامین آ و بتاکاروتن است.

به غیر از این ۶ آب میوه ، ۶ دسته از مواد خوراکی از ۶ ویتامین اثر گذار بر بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم؟

برای پیشگیری و درمان کرونا چه بخوریم؟

ویتامین‌های موثر بر پیشگیری و درمان کرونا

-منابع غذایی حاوی ویتامین K که این مواد عبارتند از :خیار، گل کلم، اسفناج، شلغم، کلم بروکسل و بروکلی، جعفری، گیاه خردل، پیاز، مارچوبه، کلم، توت فرنگی
-منابع خوراکی حاوی ویتامین ث مانند:پرتقال، جعفری، گریپ فروت، گل کلم، انبه و کلم بروکلی، توت فرنگی، فلفل قرمز، فلفل سبز، کشمش سیاه، کیوی
-منابع غذایی حاوی ویتامین B6 مانند :سینه مرغ، دانه کنجد، گوشت گوساله، دانه‌های آفتابگردان، سینه بوقلمون، ماهی تن، نخود سبز، لوبیا چیتی.
-منابع غذایی دربردارنده ویتامین D3 مانند تخم مرغ و شیر، ساردین، انواع قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی کپور ، روغن کبد ماهی.
-منابع غذایی شامل ویتامین A مانند :اسفناج، جگر گاو، کره، کدو حلوایی، کاهو، زردآلو، طالبی، سیب زمینی شیرین، کلم برگ، بروکلی، انبه، تخم مرغ، هویج، فلفل قرمز شیرین و ماهی تن.
-منابع غذایی حاوی از ویتامین B9مانند :لوبیا قرمز، جگر گاو، اسفناج، مارچوبه کلم، بروکلی، آووکادو، لوبیا چشم بلبلی، کاهو و پرتقال.
منابع غذایی دربردارنده ویتامین E مانند : دانه‌های آفتابگردان، کدو گردویی، زیتون، چغندر برگ، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، اووکادو، بروکلی، کلم برگ، فندق، بادام، انبه، کیوی.
همان طور که اشاره شد با رعایت و استفاده تغذیه مناسب می توان از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کرد و در صورت ابتلا به روند درمان آن سرعت بخشید. اما ذکر این نکته شایان ذکر است که پیش از هر کاری برای برای جلوگیری از ابتلا و مقابله با این ویروس رعایت بهداشت فردی و اجتماعی الزامی است و مهم ترین موارد رعایت بهداشت شستن پی در پی دست‌ها یا ضد عفونی کردن آن است.
ورزش هم از عوامل بازدارنده ابتلا به این ویروس است . ورزش سبب کم شدن استرس می شود و یکی از طرق بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن است، همین طور تحرک و عملکرد بدنی منظم در طی روز با جلوگیری از ابتلا به اضافه وزن و چاقی ، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی، دیابت و… ارتباط دارد.همچنین درمان بیماری های کلیوی با استفاده از ورزش دیده شده است.

در انتها ذکر این نکته شایان ذکر است که استفاده بیش از اندازه چربی‌ها مخصوصا چربی‌های اشباع شده و اسید چرب امگا-۶ ، کلسترول، قندهای اضافه شده و برنامه های غذایی با گلیسمیک زیاد امکان دارد سبب کاهش کارکرد گلبول‌های سفید خون شده و سبب شکل گیری التهاب و صدمه به سیستم ایمنی بدن شود و احتمال ابتلا به این ویروس را افزایش دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در جهت حفظ سلامتی از مطالب زیر استفاده کنید:

نرمش پیش از ورزش چه فایده ای برای سلامتی دارد ؟

تاثیر خواب شب بر حفظ سلامتی و تناسب اندام شما

این مطلب اختصاصی زیباتن بوده و استفاده از آن در سایر منابع، صرفا با لینک هدایت شونده به این صفحه امکان پذیر می باشد برچسب ها:
  • نویسنده: تیم زیباتن
  • بازديد: 10
  • نظرات: 0